La articulación de la diversidad en la escuela: Un proyecto de investigación en curso sobre las “Aulas de Enlace”

Authors

  • Margarita Del Olmo Departamento de Antropología, CSIC

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.31

Keywords:

Diversity, Schools, Integration programs, «Linking Classrooms», Community of Madrid

Abstract


This paper shows preliminary results of an ongoing research project entitled Social Integration Strategies and Racism Prevention in Schools. The paper is based upon ethnographic research that pursues two different approaches: fieldwork in the «Aula de Enlace » (Linking Classroom) program in a chartered school in the Community of Madrid, which fieldwork the author started in May 2005, and an institutional analysis of the policy of the Board of Education of the Community of Madrid with regard to diversity in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, Teresa (ed.). 2006. Educación Intercultural. Necesidades de formación del profesorado desde una perspectiva europea. (edición bilingüe español/inglés). Madrid: UNED.

Boyano Revilla, Manuela; José Luis Estefanía Lera; Henedina García Sánchez y Montserrat Homedes Gili. 2004. Aulas de Enlace: orientaciones metodológicas y para la evaluación. Madrid: Comunidad de Madrid.

Consejería de Educación. 2002. Programa Escuelas de Bienvenida. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Madrid. (Instrucciones de la Viceconsejería de Educación por las que se regulan las Aulas de Enlace para el curso 2002-2003).

Consejería de Educación. 2003. Programa Escuelas de Bienvenida. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Madrid. (Instrucciones de la Viceconsejería de Educación por las que se regulan las Aulas de Enlace para el curso 2003-2004).

Consejería de Educación. 2004. Programa Escuelas de Bienvenida. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Madrid. (Instrucciones de la Viceconsejería de Educación por las que se regulan las Aulas de Enlace para el curso 2004-2005).

Consejería de Educación. 2005. Programa Escuelas de Bienvenida. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Madrid. (Instrucciones de la Viceconsejería de Educación por las que se regulan las Aulas de Enlace para el curso 2005-2006).

Consejería de Educación. 2006. Programa Escuelas de Bienvenida. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Madrid. (Instrucciones de la Viceconsejería de Educación por las que se regulan las Aulas de Enlace para el curso 2006-2007).

Fernandez, James (ed.). 1991. Beyond Metaphor. The Theory of Tropes in Anthropology. Stanford, California: Stanford University Press.

Downloads

Published

2007-06-30

How to Cite

Del Olmo, M. (2007). La articulación de la diversidad en la escuela: Un proyecto de investigación en curso sobre las “Aulas de Enlace”. Disparidades. Revista De Antropología, 62(1), 187–203. https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.31

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>