Monumentalizing and recording the city, a modern contribution to knowledge
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2011.09Keywords:
Camera Obscura, Zograscope, Perspective Views, 18th Century, SpainAbstract
At the turn of the 19th Century the camera obscura was a fundamental machine both in the design of early photographic cameras and in the continuity of ways of seeing. Thus, the groundwork for the advent of photography was laid during the Enlightenment; in terms of the objective —that of fixing an image of the visible world— there was no real break between the 18th and the 19th century. Closely related to the camera obscura was the ‘optique’, also known in England as the Zograscope. An international market for prints was established and the most successful images were views of cities and monuments. Among these prints there were those which depicted Spain.
Downloads
References
Almeida, T. de. 1785. Recreación filosófica o diálogo sobre la filosofía natural para instrucción de personas curiosas que no frecuenten las aulas. Madrid: Viuda de Ibarra, 8 vols.
Bécquer, G. A. 1995. Obras completas. Madrid: Turner, 2 vols.
Beudant, F. S. 1839. Tratado elemental de física, escrito en francés […] Miembro de la Academia de ciencias, Caballero de la Legión de Honor y profesor de mineralogía de la facultad de Ciencias de París traducida al castellano por don Nicolás Arias. Madrid: Imprenta de Arias, 2ª ed.
Brunetta, G. P. 1997. Il viaggio dell’icononatua dalla camera oscura di Leonardo alla luce dei Lumière. Venecia: Marsilio Editore.
Cabezas, L. 2002. “Las máquinas de dibujar. Entre el mito de la visión objetiva y la ciencia de la representación”, en J. J. Gómez Molina, Máquinas y herramientas de dibujo: 83-347. Madrid: Cátedra.
Calcografía Nacional. 2004. Calcografía Nacional. Catálogo general. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2 vols.
Caro Baroja, J. 1990. Arte visoria, y otras lucubraciones pictóricas. Barcelona: Tusquets Editores.
Corgnati, M. 1990. “Vedute ottiche e vedutismo”, en A. Milano (ed.), Viaggio in Europa attraverso les vues d’optiques: 29-34. Milán: Mazzota.
Dubois, P. 1994. El acto fotográfico. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Garófano Sánchez, R. 2007. Los Espectáculos Visuales del siglo XIX. El Pre-Cine en Cádiz. Cádiz: Quorum Editores.
Gernsheim, H. 1966. Historia Gráfica de la Fotografía. Barcelona: Ediciones Omega. En colaboración con A. Gernsheim.
Kaldenbach, K. 1985. “Perspective Views”. Print Quarterly II (2): 87-104.
Keiser, E. de. 1962. “Les Vues d’Optique. Un Domaine méconnu de l’Imagerie. Paris, Augsbourg, Bassano, Londres”. Le Vieux Papier. Bulletin de la Société Archéologique, Historique et Artistique XXIII (198) : 137-168.
Kemp, M. 2000. La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Barcelona: Akal.
Mannoni, L. 1995. Le grand art de la lumière et de l’ombre, Archéologie du cinéma. París: Editions Nathan.
Milano, A. 1990. Le “vues d’optique”, en A. Milano (ed.), Viaggio in Europa attraverso le vues d’optique: 11-27. Milán: Mazzota.
Moleón, P. 2009. Isidro Velázquez 1765-1840. Arquitecto del Madrid Fernandino. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
Nollet, J. A. 1757. Lecciones de física experimental escritas en idioma francés por el abate Nollet de la Academia Real de las Ciencias de París, de la Sociedad Real de Londres, del Instituto de Bolonia y Maestro de Física del Serenísimo Señor Delfín, traducidas por el P. Antonio Zacagnini. Madrid: Joaquín Ibarra, 6 vols.
Ochoa, E. de (comp.) 1870. Epistolario Español. Colección de cartas de españoles ilustres antiguos y modernos. BAE, Madrid: M Rivadeneyra, vol. 2 (t. 62).
Pimentel, J. 2003. Testigos del mundo. Ciencia, literatura y viajes en la Ilustración. Madrid:Marcial Pons.
Seitz, W. 1986, “The Engraving Trade in Seventeenth- and Eighteenth-Century Augsburgo: A Checklist”. Print Quarterly III: 116-128.
Seitz, W. 1988. “Augsburg, capitale della grafica in Germania, come centro di produzione delle vedute ottiche”, en A. Zotti Minici (ed.), Il mondo nuovo. Le meraviglie della visione dal ‘700 alla nascita del cinema: 69-75. Bassano: Mazzota.
Sleadman, P. 2001. Vermeer’s Camera. Uncovering the Truth Behind the Masterpieces. Oxford: Oxford University Press.
Vega, J. 2006. “Ver, registrar, interpretar: técnicas gráficas para la reproducción de la fotografía (1840-1880)”, en Imatge i Recerca. 9es Jornades Antoni Varés: 25-60. Gerona: Ayuntament de Girona.
Zotti Minici, C. A. (ed.) 1988. Il mondo nuovo. Le meraviglie della visione dal ‘700 alla nascita del cinema. Bassano: Mazzota.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.