From Scientific Spectacle, to Courtly Art: Notes on the Fortunes of Photography in Spain

Authors

  • Jesusa Vega Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2013.02.015

Keywords:

Photography, XIXth Century, Spain, Madrazo

Abstract


The invention of the daguerreotype meant the beginning of a new era in the production of images, but in its presentation to the society there was no novelty at all, quite the opposite, the continuity with respect to the Eighteenth century is clear. In Spain, these performances took place shortly after its invention although neither acceptance nor immediate influence followed. The introduction process was slow and in harmony with graphic and painting techniques. This article contextualizes the impact of the arrival of photography both on the print media and among, the well known and courtly fine arts elite of the Madrazo family.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Piñal, F. 1995. «Las guías de forasteros de Madrid en el siglo XVIII». Anales del Instituto de Estudios Madrileños XXXV: 451-473.

Álbum. 2007. Álbum de Andalucía y Murcia: viaje de S.M. la reina Isabel II de Borbón y la familia real en 1862. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Alarcón, P. A. 1859. Diario de un testigo de la guerra de África. Madrid: Imprenta y Librería de Gaspar y Roig.

Alonso Martínez, F. 2002. Daguerrotipistas, calotipistas y su imagen de la España del siglo XIX. Gerona: CCG ediciones.

Angulo, D. 1954. Pintura del Renacimiento, Madrid: Editorial Plus Ultra, Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico, vol. XII.

Batchen, G. 2004. Arder en deseos: la concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Bécquer, G. A. 1995. Obras completas. Madrid: Turner.

Carrete Parrondo, J. 1978. El grabado calcográfico en la España Ilustrada. Madrid: Club Urbis.

Carrete Parrondo, J. 1984. Estampas de la Calcografía Nacional. La colección real de pintura. Madrid: Comunidad de Madrid.

Chapple, F. 2008. «On Intermediality». Cultura, lenguaje y representación. Revista de Estudios Culturales de la Universitat Jaume I 6: 7-18.

Clifford. 2004. Clifford en Guadalajara: fotografías, 1855-1856. Guadalajara: Centro de la Fotografía y la Imagen Histórica de Guadalajara.

Díez, J. L. (dir.) 1994. Federico de Madrazo y Kuntz (1815-1894). Madrid: Museo del Prado.

Díez, J. L. (dir.) 1998. José de Madrazo (1781-1859). Santander: Fundación Marcelino Botín.

Espinosa Martín, C. 2011. Las miniaturas en el Museo del Prado. Madrid: Museo del Prado.

Federico de Madrazo. 1994. Federico de Madrazo (1815-1894). Madrid: Amigos del Museo Romántico.

Fontanella, L. 1981. La historia de la Fotografía en España desde sus orígenes hasta 1900. Madrid: El Viso.

Fontanella, L. 1996. Charles Clifford, fotógrafo de la España de Isabel II. Madrid: El Viso.

Fotografía valenciana. 1990. Historia de la fotografía valenciana. Valencia: Levante-El Mercantil Valenciano.

Guarinos, V. 2007. «Transmedialidades: el signo de nuestro tiempo». Comunicación 5: 17-22.

Hamber, A. J. 1996. A Higher Branch of the Art. Photographing the Fine Arts in England, 1839-1880. Amsterdam: Gordon and Breach Publishers.

López Mondéjar, P. 1989. Las fuentes de la memoria: Fotografía y sociedad en la España del siglo XIX. Barcelona: Lunwerg.

López Mondéjar, P. 2008. La fotografía como fuente de memoria: discurso del académico electo Excmo. Sr. D. Publio López Mondéjar, leído en el acto de su recepción pública el día 30 de marzo de 2008 y contestación del Excmo. Sr. D. Julio López Hernández. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Madrazo, F. 1994. Epistolario. Madrid: Museo del Prado.

Madrazo, J. 1998. José de Madrazo. Epistolario. Santander: Fundación Marcelino Botín.

Maura y Montaner, B. 1899. Discursos leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en la recepción publica de Ilmo. Señor D. Bartolomé Maura y Montaner el día 9 de Abril de 1899: Sobre la conveniencia del Renacimiento en España del grabado calcográfico. Madrid: Tip. Viuda e hijos de M. Tello.

Mulet, M. J. 2001. La fotografia a les Balears (1839-1970). Palma: Documenta Balear.

Pérez Gallardo, H. 2007. «Jean Laurent (1816-1886)», en Luz sobre papel. La imagen de Granada y la Alhambra en las fotografías de J. Laurent: 47-70. Granada: Junta de Andalucía.

Pérez de Guzmán y Gallo, J. 1912. «Resumen histórico de la Guía Oficial de España. Estudio documental», en Guía Oficial de España. Madrid.

Riego, B. 2000. La introducción de la fotografía en España. Un reto científico y cultural. Gerona: CCG ediciones.

Ruiz Gómez, M. L. 1999. «Un fotógrafo aficionado en la Corte de Isabel II, el infante Sebastián Gabriel». Reales Sitios 139: 16-30.

Sougez, M-L. 1981. Historia de la fotografía. Madrid: Cátedra.

Sureda. 2000. Bartolomé Sureda. Arte e industria en la Ilustración Tardía. Madrid: Museo Municipal de Madrid.

Twyman, M. 1970. Lithography 1800-1850: the techniques of drawing on stone in England and France and their application in works of topography. Oxford: Oxford University Press.

Valverde Pérez, N. 2007. Actos de precisión. Instrumentos científicos, opinión pública y economía moral en la Ilustración española. Madrid: CSIC.

Vega, J. 1988. «La estampa culta en el siglo XIX», en El grabado en España (siglos XIX y XX): 21-243. Madrid: Espasa Calpe, Summa Artis, vol. 32.

Vega, J. 1998. «En el pecado llevas la penitencia. José de Madrazo y «la Colección litográfica»», en Díez, J. L. (dir.), José de Madrazo (1785-1859): 121-149. Santander: Fundación Marcelino Botín.

Vega, J. 2006. «Ver, registrar, interpretar: técnicas gráficas para la reproducción de la fotografía (1840-1880)», en Imatge i Recerca. Jornades Antoni Varés: 25-60. Gerona: Ayuntamiento de Gerona.

Vega, J. 2010. Ciencia, arte e ilusión en la España Ilustrada. Madrid: CSIC /Polifemo.

Vega, J. 2011. «Monumentalizar la ciudad y registrarla, una contribución moderna al conocimiento». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares LXVI (1): 191-226.

Yáñez Polo, M. A. 1987. V. M. Casajús, introductor de la litografía y el daguerrotipo en Sevilla. Sevilla: Sociedad de Historia de la Fotografía Española.

Downloads

Published

2013-12-30

How to Cite

Vega, J. (2013). From Scientific Spectacle, to Courtly Art: Notes on the Fortunes of Photography in Spain. Disparidades. Revista De Antropología, 68(2), 359–383. https://doi.org/10.3989/rdtp.2013.02.015

Issue

Section

Articles