Popular Architecture and Its Authors: Aesthetics and Dialectics in the Quarry of Nuez de Aliste, Zamora
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2008.v63.i2.59Keywords:
Traditional Culture, Folk Writing, Iconography, Identity, Artistic Authorship, Folk Art, Stonemasonry, 20th CenturyAbstract
The purpose of this article is to help dismiss one of the most widely-held beliefs about traditional culture: its supposedly anonymous and non-written character. By analyzing the work of stonemasons in a village of the province of Zamora, Spain, the author brings to the surface the dialectic that obtains between author and product within traditional culture. He explores the iconographic and textual expressions of a number of works of stonemasonry. Textual expressions are particularly rich in the forms adopted: dates, initials, mottos. Although the instances are local, the author reveals the larger extension of this type of writing, which carries strong identity and property overtones.
Downloads
References
Alonso González, Joaquín Miguel. 1984. “Algunas formas y elementos decorativos de la arquitectura popular sanabresa”. Anuario del Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”: 57-82.
Alonso González, Joaquín Miguel. 2001. “Estética y ornamentos de la arquitectura tradicional maragata”, en Estudios de etnología en Castilla y León, 1992-1999: 439-440. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Arnhold, Anthony. 1986. “Lo tradicional no es `de siempre´”, en L. Díaz Viana (ed), Etnología y folklore en Castilla y León: 49-55. Salamanca: Junta de Castilla y León.
Azconegui, Francisco y Agustín Castellanos. 1993. Guía práctica de la cantería. León: Editorial de los Oficios.
Báez, Juan Manuel y Ángel Luis Esteban. 2000. La casa tradicional en las tierras de Alba y Aliste. Zamora: IEZ / Diputación / Caja España.
Blanco, Juan Francisco. 1997. “La espiritualidad popular asociada a la vivienda”, en Á. Carril (ed), La casa. Un espacio para la tradición: 81-98. Salamanca: Centro de Cultura Tradicional.
Casado Lobato, Concha. 2002. “Artesanía como signo de identidad”, en ENSERES: 104-112. Madrid: Fundación Siglo para las Artes.
Cerón Peña, Mercedes. 2002. Dinteles y jambas en la arquitectura popular salmantina. Salamanca: Diputación Provincial.
Cortés Vázquez, Luis. 1992. Arte popular salmantino. Salamanca: Centro de Estudios Salmantinos.
Dacosta, Arsenio. 2000. Arquitectura popular sayaguesa. Salamanca: Adobe.
Fernández Álvarez, Óscar. 1991. “El autor de la arquitectura popular”. Revista de Folklore 128: 47-49.
Flores, Carlos. 1973. Arquitectura popular española. Madrid: Aguilar, 3 vols.
Fraile Gil, José Manuel. 2001. Conjuros y plegarias de tradición oral. Madrid: Compañía Literaria.
Leonardo Platón, Antonio. 2003. “Cultura material de los pastores”, en Un camino de ida y vuelta. La trashumancia en España: 169-180. Madrid: Lunwerg.
Madoz, Pascual. 1849. Diccionario Geográfico-Estadístico-Histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Madrid, 1849.
Muñoz Box, Fernando. 2002. “El tiempo en piedra”, en ENSERES: 12-20. Madrid: Fundación Siglo para las Artes.
Pascual, José Antonio. 2002. La Historia como pretexto [discurso de ingreso], Madrid: Real Academia Española.
Pérez Vidal, José. 1953. “Dos notas al Libro de Apolonio”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares 9: 89-94.
Piñel Sánchez, Carlos. 1993. La Zamora que se va. Barcelona: Prensa Ibérica.
Puente López, Juan Luis. 2001. Firmado en la piedra. Marcas y signos lapidarios por losmaestros canteros medievales. León: Edilesa.
Rabasa Díaz, Enrique. 2000. Forma y construcción en piedra. De la cantería medieval a la estereotomía del siglo XIX. Madrid: Akal.
Rojas, Fernando De. 1991. La Celestina. Comedia o tragicomedia de Calisto y Melibea, edición de Peter E. Russell, Madrid: Castalia.
Rudofsky, Bernard. 1973. Arquitectura sin arquitectos. Buenos Aires: Editorial Universitaria.
Sébillot, Paul. 1894-1895. “Les tailleurs de pierre”, en Légendes et curiosités des métiers: I. París: Flammarion.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.