Staging as a Methodological Tool for Anthropology
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.02.004Keywords:
Gender, Performativity, AnthropologyAbstract
My theatrical background has conditioned my approach to anthropology. This dramaturgical focus in the study of social life has encouraged the articulation of my theatrical and anthropological experience in staging. This paper explains how and why this is a valid tool for anthropology and for the performative study of the gender system, the assessment of the role of normativity and social structure in its representation. I have experimented with and expressed the process of constructing a dramaturgical and anthropological logic as an autobiographical exercise. The social theories which have influenced me include dynamic situationism, dynamic interactionism and constructivist theories which address the body as social fiction. With all of this, I have elaborated an interpretative strategy for the description, analysis and perception of reality. Publishing it means sharing it and submitting it to evaluation.
Downloads
References
Abrahams, Roger D. 1986. «Ordinary and Extraordinary Experience», en Victor Turner y Edward Bruner (eds). The Anthropology of experience: 45-72. Illinois: University of Illinois Press.
Alcoff, Linda. 1989. «Feminismo cultural versus pos-estructuralismo: la crisis de la identidad en la teoría feminista». Revista Feminaria 4: 1-18.
Barba, Eugenio y Nicola Savarese. 1990. El Arte Secreto del Actor. México: Escenología.
Bourdieu, Pierre. 1988. «Espacio social y poder simbólico». Revista de Occidente 81: 97-119.
Bourdieu, Pierre. 2000. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama. PMid:10991307
Bourdieu, Pierre. 2004. El baile de los solteros. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, Pierre. 2006. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Brecht, Bertolt. 1983. El peque-o organón para el teatro escrito en 1948. Granada: Don Quijote.
Butler, Judith. 2007. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Butler, Judith. 2009. «Performatividad, precariedad y políticas sexuales». AIBR Revista de Antropología Iberoamericana 4/3: 321-336. https://doi.org/10.11156/aibr.040306
Ceballos, Edgar. 1992. Principios de dirección escénica. México: Escenología.
Descola, Philippe. 2012. Más allá de naturaleza y cultura. Buenos Aires: Amorrortu.
Diamond, Elin. 1997. Unmaking Mimesis. Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203358900
Esteban, Mari Luz. 2004. Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Barcelona: Bellaterra.
Firscher-Lichte, Erika. 2011. Estética de lo performativo. Madrid: Abada.
Gell, Alfred. 2016. Arte y agencia. Una teoría antropológica. Buenos Aires: SB.
Gluckman, Max. 1958. «Análisis de una situación social en Zululandia moderna. La organización social». Rhodes Livingstone Paper 28: 1-27. Disponible en: <http://www.ciesas.edu.mx/publicaciones/Clasicos/00_CCA/Articulos_CCA/CCA_PDF/031_GLUCKMAN_Analisis_de_una_situacion.pdf> Fecha de acceso: 04 jun. 2016.
Goffman, Erving. 1979. Relaciones en público. Microestudios de orden público. Madrid: Alianza.
Goffman, Erving. 1987. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu. PMid:3305442
Goffman, Erving. 1991. «La ritualización de la feminidad», en Erving Goffman e Yves Winkin (comp.), Los momentos y sus hombres: 135-168. Barcelona: Paidós.
Goffman, Erving. 2006. Frame Analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid: CIS/Siglo XXI.
Goffman, Erving y Félix Díaz. 2000. Sociologías de la situación. Madrid: La Piqueta.
González Echeverría, Aurora. 2006. «Del utillaje conceptual de la antropología: los usos del término "inductivismo" y los usos del término "hermeneútica". Dos propuestas de clarificación». Revista de Antropología Social 15: 327-372.
Haraway, Donna J. 1995. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
Hannertz, Ulf. 1986. Exploración de la ciudad. México: Fondo de Cultura Económica.
Hernández, Jone Miren. 1999. «Auto/biografía, Auto/etnografía, Auto/retrato». Ankulegi 3: 53-62.
Kolankiewics, Leszek. 2008. «Towards an Anthropology of Performance(s)». Performance Research: A Journal of the Performing Arts 13(2): 8-24. https://doi.org/10.1080/13528160802639177
Lahire, Bernard. 2005. El hombre plural. Los resortes de la acción. Barcelona: Bellaterra.
Latour, Bruno. 2008. Reensamblar lo social. Una teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.
Mercier, Paul. 1995. Historia de la antropología. Barcelona: Península.
Mitchell, Clyde. 1956. The Kalela Dance. Aspects of Social Relationships among Urban Africans in Northern Rodhesia. Manchester: Manchester University Press.
Ricoeur, Paul. 2002. Del texto a la acción. Ensayos de Hermeneútica II. México: Fondo de Cultura Económica.
Ricoeur, Paul. 2008. Hermeneútica y Acción. De la Hermenútica del Texto a la Hermeneútica de la Acción. Buenos Aires: Prometeo.
Sperber, Dan. 1982. Le savoir des anthropologues: Trois essais. París: Hermann.
Strathern, Marilyn. 1980. «No nature, no culture: the Hagen case», en Carol MacCormack y Marilyn Strathern, Nature, Culture and Gender: 174-222. Cambridge: Cambridge University Press.
Turner, Victor. 1987. The Anthropology of Performance. Nueva York: PAJ Publications.
Turner, Victor. 1988. El proceso ritual: estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
Turner, Victor. 1990. La selva de los símbolos: aspectos del ritual nbembu. Madrid: Siglo XXI.
Turner, Victor y Edward M. Bruner. 1986. The Anthropology of experience. Illinois: University of Illinois Press.
Urquijo, Miren. 2011. «Construir distancia como estrategia metodológica. El argumento de las escenificaciones». Ankulegi 15: 81-89.
Urquijo, Miren. 2015. «Reconfiguración del género en las performances clásicas. Androginia actoral». Perifèria 20(2): 72-89.
Urquijo, Miren. 2016. «Eszenaratzeak, antropologiaren tresna metodologiko», en Mari Luz Esteban y Jone M. Hernández (coord.). Etnografia feministak Euskal Herrian. XXI. Mendera begira dagoen antropología: 193-207. Bilbao: Udako Euskal Unibertsitatea-Euskal Herriko Unibertsitatea.
Valle, Teresa del. 1995. «Metodología para la elaboración de la autobiografía», en Actas del Seminario Internacional «Género y trayectoria del profesorado universitario»: 281-289. Madrid: Instituto de Investigaciones Feministas/Universidad Complutense.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.