Educación, género y deporte: jóvenes de etnia gitana y práctica físico-deportiva
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2006.v61.i2.17Keywords:
Gypsy Culture, Gender, Sports, Games, Dancing, Body, SaragossaAbstract
This article concerns the relationship between gender and the practice of sports at school. The author shows that the cultural heritage of young Gypsy women has a direct effect on the process of learning as well as teaching physical education. She analyzes the traits of such heritage and the way they interact with physical education as a course in school. She describes common, everyday situations and problems occurred at a public school and presents them as pieces of practical information for an adequate implementation of basic programs of physical education as they specifically affect Gypsy girls enrolled in the 3rd phase of Primary School.
Downloads
References
Blasco, D. 2003. “Género y deporte. La educación física en la enseñanza pública”, en F. Xavier Medina y R. Sánchez (eds.), Culturas en juego. Ensayos de antropología del deporte en España: 181-205. Barcelona: Icaria.
Cantón Delgado, M. 2004. Gitanos Pentecostales. Una Mirada Antropológica a la Iglesia Filadelfia en Andalucía. Sevilla: Signatura Demos.
Enguita, M. F. 1999. Alumnos gitanos en la escuela paya. Un estudio sobre las relaciones étnicas en el sistema educativo. Barcelona: Ariel.
Esteban, M.ª L. 2004. Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Barcelona: Ediciones Bellaterra.
García Ferrando, M.; F. Lagardera y N. Puig. 1998. “Cultura deportiva y socialización”, en M. García Ferrando, N. Puig y F. Lagardera (comps.) Sociología del deporte. Madrid: Alianza Editorial.
Maffesoli, M. 1990. El tiempo de las tribus. El declive del individualismo en las sociedades de masas. Barcelona: Icaria.
Mosquera, M.ª J. y N. Puig. 1998. “Género y edad en el deporte”, en M. García Ferrando; N. Puig y F. Lagardera (comps.), Sociología del deporte. Madrid: Alianza Editorial.
Ortega Dolz, P. 2005. “La revuelta francesa estaba escrita en ‘rap’”, El País, domingo 20 de noviembre.
Palomero Fernández, P. (coord.). 2005. Inmigración y educación en la ciudad de Zaragoza. S.O.S. Racismo. Aragón. Zaragoza: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales y Gobierno de Aragón.
San Román, T. 1997. La diferencia inquietante: viejas y nuevas estrategias culturales de los gitanos. Madrid: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.