The Return of the Lost Bees: Wild Children in the Limits of the Culture
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2009.021Keywords:
Wild children, Wolf children, Nature estate, Wildness, Homo silvaticus, Homo ferus, Cultural isolationAbstract
Wild children are a category of persons that has in common to have passed the first years of their lives in isolation state, understanding by isolation a situation in which the individual remains without human company, although can coexist with another type of social animals like wolves or monkeys. This article explores the main interpretative models on their existence, that have been followed one another throughout the time, to transform these creatures in privileged objects of the experimentation on the limits of the human nature and on the dangers of culture.
Downloads
References
Bartra, R. 1992. El salvaje ante el espejo. México: Era.
Bartra, R. 2004. “Creatividad, territorio y migración”, en Grupo de Investigación y Territorialidades, La desgeneralización del mundo. Reflexiones sobre procesos de globalización. Manizales: Universidad de Caldas
Bettlelheim, B. 1959. “Feral Children and Autistic Children”. American Journal of Sociology 64 (5): 455-467. doi:10.1086/222541
Bettelheim, B. 1967/1972. La fortaleza vacía: el autismo infantil y el nacimiento del sí mismo. Barcelona: Laia.
Benzaquén, A. S. 1999. Encounters with Wild Children: Childhood, Knowledge and Otherness. Dissertation submitted to the Faculty of Graduate Studies in partial fulfilment of the requeriments for the degree of Doctor en Philosophy. North York, Ontario: York University-UMI.
Deleuze, G. y F. Guattari. 1988. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: PreTextos.
Douthwaite, J. V. 1997. “Homo ferus: Between Monster and Model”. Eighteenth-Century Life 21 (2): 176-202.
Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers, par une societé de gens de lettres. Tomo V (1755) y VIII (1765). París: Libraires associés.
Faris, R. E. L. 1934. “Cultural Isolation and the Schizophrenic Personality”. The American Journal of Sociology 40 (2): 155-164. doi:10.1086/216681
Gesell, A. 1941. Wolf Child and Human Child. Nueva York y Londres: Harper and Brothers.
Ginzburg, C. 1981. El queso y los gusanos. Barcelona: Muchnik Editores.
Hobbes, T. 1651/1989. Leviatán. La materia, forma y poder de un Estado eclesiástico y civil. Madrid: Alianza Universidad.
Itard, J. 1801. Memoria acerca de los primeros progresos de Víctor de L’Aveyron. En Itard, J 1982. Víctor de L’Aveyron. Madrid: Alianza Editorial.
Lévi-Strauss, C. 1985. Las estructuras elementales del parentesco. Barcelona: Planeta-Agostini.
Linneo, C. 1748. Systema Naturae sistens regna tria Naturae. Estocolmo: Godofredus Kiesewetterus.
Malson, L. 1964. Les enfants sauvages. París: Union Générale d’Editions. [Traducción española: 1973. Los niños selváticos (mito y realidad). Madrid: Alianza]
Ogburn, W. F. 1959. “The Wolf Boy of Agra”. The American Journal of Sociology LXIV (5): 449-454. doi:10.1086/222540
Pagden, A. (1988). La caída del hombre natural: los indios americanos y los orígenes de la etnografía comparativa. Madrid: Alianza.
Rauber, A. 1888. Homo Sapiens Ferus oder Die Zustande der Verwilderten und ihre Bedeutung für Wissenschaft Politik und Schule. Leipzig: Zweite Auflage.
Secret of the Wild Child. 1994. Documental de la Public Broadcasting System’s Nova. USA.
Strivay, L. 2006. Enfants sauvages. Approches anthropologiques. París: Gallimard.
Tinland, F. 1968. L’Homme sauvage: Homo ferus et Homo sylvestris, de l’animal a l’homme. París: Payot.
Tregold, A. F. 1920 Mental Deficiency. Nueva York: William Wood and Co.
Tylor, E. B. 1863. “Wild men and beast-child”. Anthropological review I: 21-32. doi:10.2307/3024982
Voltaire. 1756/1829. Essai sur les moeurs. Edición electrónica de la Biblioteca Nacional de Francia consultable en www.gallica.com
Zingg, R. M. y J. A. L. Singh. 1980. L’homme en friche. De l’enfant-loup à Kaspar Hauser. Bruxelles: Editions Complexe.
Zingg, R. M. 1982. Los huicholes. Una tribu de artistas. México: Instituto Nacional Indigenista.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.