Sine Labe. Immaculatism in 15th to 17th-Century Spain: The Social Projection of a Religious Imaginary

Authors

  • Estrella Ruiz-Gálvez Priego Université de Caen

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2008.v63.i2.62

Keywords:

Immaculate Conception, Marian Devotion, Spain, Society, Religiosity

Abstract


Immaculatism, the devotion to the Virgin Mary, is an area of research of especial relevance for the history of social and religious mentalities. In Spain, it became a Matter of State from the 15th to the 17th centuries. The author aims to unravel how it was that such an abstruse and seemingly foreign-to-everyday-concerns theological subject turned into a social issue. Rooted in the theological discourse concerning human nature as “stained”, the concept of “original sin” began in the 13th century to be understood in terms of “infidelity”. In 1215, the 4th Lateran Council established a system of signs as markers for “infidels”, the first step toward an assimilation of the notions of fidelity/infidelity into those of trustworthiness/unloyalty which would later mean the association of the concept of original sin with that of the sin of the converts. In addition, the jural notions of Pactum and Fides, basis of the Feudal Contract, would inform the relationships between Man and God. Worshiping the Precious Blood of Jesus would impinge upon the so-called statutes for “Cleanliness” and “Nobility” of blood. This statutory definition of one’s blood would pass to one’s descendants, its formulation in terms of purity/impurity determining one’s social integration or exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ágreda, Sor Mª J. de. 1769. La Mística Ciudad de Dios. Madrid.

Anitchkof, E. 1919. “Le Saint Graal et les rites eurcharistiques”. Romania 55: 174-194.

Anónimo. 1982. Libro del Caballero Zifar. Ed. J. González Muelas. Madrid: Castalia.

Alva Y Astorga, P. de. 1663. Militia Inmaculatae Conceptionis Virginis Mariae contra malitiam originalis peccati: in qua ordine alphabetico recensetur autores antqui et moderni. Lovaij.

Barbadillo Delgado, P. 1956. Historia del Ilustre Colegio de Abogados de Madrid. Madrid.

Bonilla, A. de. 1615. Glosas a la Inmaculada Concepción. Baeza.

Boureau, A. 1995. “Pierre de Jean Olivi, et la nature contractuelle dans la royauté du XIIIè siècle”, en Repésentations pouvoir et royauté à la fin du moyen âge. París: Picard.

Calderón, A. 1618. Relación de las fiestas que la insigne Universidad de Baeza, celebró a la Inmaculada Concepción de la Virgen. Baeza.

Calderón de La Barca, P. 1997. Primero y Segundo Isaac. Edición de A. L. Cilveti y R. Añas. Pamplona: Reichemberger.

Calderón de La Barca. 1952a. “Las Órdenes Militares”, en Obras completas. Edición de Á. Valbuena Prat. Madrid: Aguilar. Tomo III: 1015-1039.

Calderón de La Barca. 1952b. “Las espigas de Ruth”, en Obras completas. Edición de Á. Valbuena Prat. Madrid: Aguilar. Tomo III: 1101-1115.

Calderón de La Barca. 1953. La Hidalga del valle. Edición de E. Frutos. Madrid: Aguilar.

Carrillo, M. 1627. Elogio de las mujeres del Antiguo Testamento. Huesca.

Cervantes, M. de. 2002. Los trabajos de Persiles y Segismunda. Edición de C. Romero Muñoz. Madrid: Cátedra.

Cohen, J. 1982. The friars and the jews. The Evolution of de Medieval Anti-judaism. Ithaca: Cornell University Press.

Covarrubias, S. 1977. Tesoro de la lengua castellana o Española. Madrid: Turner.

Crouzel, H. 1982. “Orígenes”, en Dictionnaire de spiritualité ascétique et mystique: t. XI, c. 934-961. París: Beauchêsne.

Domínguez Asensio, J. A. 1983. “Cayetano y las cuestiones de criteriología teológica: El Tratado de Conceptione Mariae Virginis”. Communio: 201-234.

Egido, T. 1990. “El problema de los judeo conversos españoles”, en Las tres culturas en la Corona de Castilla y los Sefardíes. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Galot, L. 1964. “L’Immaculée conception de Notre Dame”, en Maria, Etudes sur la Vierge : t. VII. París: Beauchesme et Fils.

Ganivet, A. 1970. Idearium español. Madrid: Austral.

Ganivet, A. 1970b. El porvenir de España. Espasa Calpe.

García Hernando, J. 1958. Juan de Segovia defensor de la Inmaculada Concepción de María. Segovia: Instituto Diego de Colmenares.

Gazulla, F. D. 1905-1906. “Los Reyes de la Corona de Aragón y la Purísima Concepción de María”. Boletin de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona.

Gregoire, R. 1988. “Saint Sang”, en Dictionnaire de Spiritualité Ascetique et mystique: t. 14, col. 320-333. París: Beauchesne.

Guerra de la Vega, R. 1990. “Velázquez y las esculturas del Patrimonio Nacional”. Reales Sitios 104: 24-25.

Guevara, G. de. 1996. Discurso legal de un perfecto y christiano abogado, por Don———— Profesor de ambos Derechos y jurado de la Imperial Toledo, sobre las qualidades de que ha de estar adornado y obligaciones que deve cumplir en su oficio. Madrid: Edicion facsímil especial IV Centenario del Ilustre Colegio de Abogados de Madrid.

Guix, J .M. 1954. “La Inmaculada y la Corona de Aragón en la Baja edad Media”, en Miscelánea Comillas: 193-326.

Gros, G. 1992. Le poète, la Vierge et le Prince du Puy. París: Klincksieck.

Háñez de Herrera, F. 1618. “ Discurso en favor de la Inmaculada Concepción”, en Antonio Calderón, Relación de las fiestas que la insigne Universidad de Baeza celebró a la Inmaculada Concepción de la Virgen. Baeza.

Higueras Maldonado, J. 2003. “La Antigua Universidad de Baeza, modelo de la inovación humanista de la Universidad española”, en Conjuntos monumentales de Úbeda y Baeza. Sevilla : Junta de Andalucía S.L.

Huizinga, J. 1967. Le déclin du moyen âge. París: Payot.

Jean de Dieu. 1952. La Vierge et l’ordre des Frères Mineurs. París.

Jouanna, A. 1977. Ordre social, Mythes et hiérarchies dans la France du XVIè siècle. París: Hachette.

Laurentín, R. 1977. “Corredemption”, en Dictionnaire de Spiritualité ascétique et mystique: t. 10, col. 473-482. París: Beauchêsne.

Levi Della Torre. 1994. “Il delitto eucarístico”, en Mosaico, actualitá e inatualitá degli ebrei: 105-134. Turín: rosemborg § Sellier.

Llorca, B.; R. García Villoslada y F. J. Montalván. 1967. Historia de la Iglesia Católica: t. II. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Mâle, E. 1933. L’Art Religieux de la fin du moyen âge. París: Armand Colin.

Mackay, A. 1987. “ Don Fernando de Antequera y la Virgen María”, en Homenaje a Juan Torres Fontes : vol. II, 949-956. Murcia.

Meseguer Fernández, J. 1955. “La Real Junta de la Inmaculada Concepción (1616-1871-20)”. Archivo Ibero- Americano 15: 621-860.

Mexía, F. 1974. NobiliarioVero. Edición de M. Sánchez Mariana. Madrid: Dirección General de Archivos y Bibliotecas.

Núñez de Castro, A. 1673. Vida de San Fernando el tercero rey de Castilla y León, Ley viva de Principes Perfectos. Madrid.

Palma, J. de la. 1664. “Libro de la vida de la serenísima señora Infanta sor Margarita de la Cruz”, en J. de Palafox y Mendoza, Obras del Ilustrísimo Señor, t. IV. Madrid.

Pineda, P. J. de. 1963. Diálogos familiares de la Agricultura cristiana. Ed. de J. Meseguer. B.A.E. v. 161-162-162. Madrid: Atlas.

Prado, N. del. 1909. Sto Tomás y la Inmaculada. Vergara.

Reginald, G. 1988. Dictionnaire de Spiritualité Ascetique et mystique: t. 14. París: Beauchesne.

Romero Martínez, A. 1975. “La cofradía de los escribanos públicos del número de la Universidad de Baeza, 1521-1527”. Historia, Instituciones y Documentos 22.

Rothstein, M. 2000. “La transmission du savoir par le sang”, en La transmission du savoir dans l’Europe des XVI et XVII : 115-123. París : Honoré Champion.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 1996. “ Estudio preliminar”, a Rimado de la Conquista de Granada o Cancionero de Pedro Marcuello. Edición transcripción y notas. Madrid: Edilán.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 1998. “Sainte Anne du symbole au modèle sociale”, en L’autorité des Saints. Perspectives historiques et socio- anthropologiques en Méditerranée Occidentale: 55-76. París: ERC.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2000. “Introducción”, a María de Zayas, Obra narrativa completa, Edición e introducción. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2003. “Hacia Roma caminan...”, en Peregrinamente peregrinos: 911-930. Lisboa: Cindac.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2004a. “Nom essence et existence: les modalités de l’énonciation dans le mariage”, en Modalités Actes du colloque de l’Université de Paris X. Cahiers de Linguistique et civilisation hispanique: 277-289.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2004b. “Un caballero ‘determinado’: en torno a la religiosidad de Carlos V”, en Autour de Charles V et son empire: 131-150. Centre d’Etudes Hispaniques d’Amiens, Indigo.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2006. “La Inmaculada, emblema de la Firmeza femnina”. Arenal, Revista de Estudios de la Mujer. 13 (2): 291-311.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2007a. “La sensibilité religieuse de Cervantes in Don Quichotte de la Mancha dans la Manche ”, en Actes du Collloque de l’Université de Caen: 83-99. París: L’Harmattant.

Ruiz-Gálvez Priego, E. 2007b. “Tropezar y caer: de algunas caídas célebres en la Literatura española”. TONOS. Revista electrónica de estudios filológicos, Universidad de Murcia 14.

Saix, A. du. 1539. Esperon de discipline pour inciter les humains aux bonnes lettres. Bourg en Bresse.

Sánchez Herrero, J. 2003. “Pasión y Sangre”, en L’enseignement religieux dans la Couronne de Castille: 123-142. Madrid: Casa de Velázquez.

Sanpedro, J. de. 2006. Libro de Cavallería del Pie de la Rosa Fragante. Estudio, edición y notas de Emma Herrán Alonso, en La cavallería Celestial y los divinos (2 vols). Tesis de Doctorado presentada en la Universidad de Oviedo. Publicación en prensa.

Schepens, P. 1935. “Pour l’histoire de la prièr ANIMA CHRISTI”: Nouvelle Revue Théologique: 699-710.

Sebastián, S. 1981. “La iconografía de la Virgen”, en Contrarreforma y barroco: 195-229. Madrid: Alianza.

Sforza Pallavicini, P. 1844. Histoire du Concile de Trente. Edición francesa de Migne. Montrouge.

Simón Díaz, J. 1954. Votos inmaculistas de la Villa de Madrid. Madrid.

Suárez Fernández, L. 1994. La Monarquía española y la revolución Trastámara. Discurso de ingreso en la Real Academia de la Historia, Madrid.

Tormo, E. 1917. En las Descalzas Reales, Estudios históricos iconográficos, y artístico, Madrid.

Torres, F. de. 1620. El Consuelo de los devotos de la Inmaculada Concepción de la Virgen Santísima. Zaragoza.

Torres Fontes, J. 1980. “Don Fernando de Antequera y la romántica caballeresca”. Miscelánea Medieval: 83-120

Sánchez, M. 1998. The Empress, The Queen and the Nun, Women and Power at the court of Philip III of Spain. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Guerra de la Vega, R. Reales Sitios, 104: 24-25.

Vacant, A. y E. Mangenot. 1922a. Bossuet, “Traité de la concupiscence”, en Dictionnaire de Théologie Catholique: col. 1139. París.

Vacant, A. y E. Mangenot. 1922b. Torquemada J., en Dictionnaire de Théologie Catholique: t. VII, c. 1111-1115. París.

Vacant, A. y E. Mangenot. 1922c. Lulio, R., en Dictionnaire de Théologie Catholique: t. VII, c. 1062-1066. París.

Vacant, A. y E. Mangenot. 1922d. Alejandro de Hales. († 1245) “Summa”, en Dictionnaire de Théologie Catholique: t. VII, c. 1043-1048. París.

Vacant, A. y E. Mangenot. 1922e. Jean Duns Scotto, en Dictionnaire de Théologie Catholique: t. VII, c. 1073-1079. París.

Valdivielso, J. 1630, Elogios al Santísimo Sacramento, a la Cruz Santísima, y a la Purísima Virgen. Madrid.

Vloverg, M. 1945, L’Eucharistie dans l’Art. París-Grenoble. Voto que la Villa de Villalpando y su tierra hicieron el año de 1466 de créer y defender la Purísima Concepción de María Santísima [...]. Se imprime con motivo de la cuarta renovación del voto. Zamora, 1940.

Wadingo. 1641. Legatio Philippi II et IV Cathl. Reg. Hisp. Ad SS.DD.NN. Paulum PP et Greg. XV. Amberes.

Downloads

Published

2008-12-30

How to Cite

Ruiz-Gálvez Priego, E. (2008). Sine Labe. Immaculatism in 15th to 17th-Century Spain: The Social Projection of a Religious Imaginary. Disparidades. Revista De Antropología, 63(2), 197–241. https://doi.org/10.3989/rdtp.2008.v63.i2.62

Issue

Section

Articles