Music, Gender and Identity: Fandangos and Coplas del Romero
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2018.01.009Keywords:
Traditional Music, Gender, Fandangos, May Cross, IdentityAbstract
This article explores the relationship between music and gender in the context of a festive ritual manifestation in the town of Almonaster la Real (Huelva). During the celebration of the Cross of May and in the acts prior to the feast day, the women cruceras lead the ritual and play the music that takes place in it, coplas del Romero and several styles of fandangos de la Cruz. We analyse the implications of gender in this musical activity, interpretive traditions, repertoire, expressive forms and meanings for the women of the two crosses or Almonaster brotherhoods. We examine how this musical practice contributes to affirming and articulating specific ideas, models and roles related to gender, that express and shape the group identity and personal identity of women in this context.
Downloads
References
Aguilera, Francisco Enrique. 1995. La gente de Santa Eulalia. Almonaster la Real (Huelva). Estructura y proceso ritual en una comunidad andaluza. Huelva: Diputación de Huelva.
Barroso Trujillo, Manuel Ángel. 1996. «El fandango en Almonaster la Real y su contribución a la cultura popular», en X Jornadas del Patrimonio de la Sierra de Huelva: 23-31. Huelva: Diputación Provincial de Huelva.
Berlanga Fernández, Miguel Ángel. 2000. Bailes de candil andaluces y Fiesta de verdiales. Otra visión de los fandangos. Málaga: Diputación de Málaga.
Bithell, Caroline. 2003. «A Man’s Game? Engendered Song and the Changing Dynamics of Musical Activity in Corsica», en Tullia Magrini (ed.), Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean: 33-66. Chicago: University of Chicago Press.
Bohlman, Philip V. 2003. «And She Sang a New Song», en Tullia Magrini (ed.), Music and Gender. Perspectives from the Mediterranean: 329-349. Chicago: University of Chicago Press.
Campo, Alberto del y Ana Corpas. 2005. El mayo festero. Ritual y religión en el triunfo de la primavera. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
Canterla González, Juan Francisco. 2012. Coplas, Bailes y Fandangos en los confines de Andalucía (1680-1808). Sevilla: Agencia Andaluza de Instituciones Culturales.
Canterla González, Juan Francisco. 2014. El Fandango de Huelva, 1730-1944. Sevilla: Consulcom.
Caro Baroja, Julio. 1979. La estación de amor. Fiestas populares de mayo a San Juan. Madrid: Taurus.
Citron, Marcia J. 1993. Gender and the Musical Canon. Cambridge: Cambridge University Press.
Cohen, Judith R. 1987. «“Ya salió de la Mar”: Judeo-Spanish Wedding Songs among Moroccan Jews in Canada», en Ellen Koskoff (ed.), Women and Music in Cross-Cultural Perspective: 55-67. Urbana: University of Illinois Press.
Cook, Susan C. y Judy S. Tsou. 1994. Cecilia reclaimed. Feminist perspectives on gender and music. Urbana: University of Illinois Press.
Eliade, Mircea. 1972. El mito del eterno retorno. Arquetipos y repetición. Madrid: Alianza/Emecé.
Eliade, Mircea. 1974. Tratado de Historia de las religiones. Madrid: Cristiandad.
Evans, Mary. 1997. Introducción al pensamiento feminista contemporáneo. Madrid: Minerva.
Feld, Steven y Keith H. Basso. 1996. «Introduction», en Jane Kepp (ed.), Senses of Place: 3-12. Santa Fe, NM: School of American Research Press.
Frenk Alatorre, Margit. 1978. Estudios sobre lírica antigua. Madrid: Castalia.
García, Francisco José y Herminia Arredondo. 2010. «Danza y tamboril», en Juan Agudo, Celeste Jiménez, Francisco José García y Herminia Arredondo, Danzas de la provincia de Huelva: 25-31. Huelva: Diputación Provincial de Huelva.
García, Francisco José y Herminia Arredondo. 2012. «Danzas de espadas y toques de tamboril en la Sierra y el Andévalo onubenses», en Iván Iglesias, Pedro Roxo y Susana Moreno (coords.), Música e Saberes em Trânsito. Lisboa: Colibri, Instituto de Etnomusicologia/Centro de Estudos em Música e Dança.
García Fernández, Máximo. 2004. «Celebraciones de Cruces de Mayo durante el Antiguo Régimen en la Castilla Norte», en David González Cruz (ed.), Las cruces de mayo en España. Tradición y ritual festivo: 21-56. Huelva: Universidad de Huelva.
González, Ángel y Eugenio Mele. 1944. La maya, notas para su estudio en España. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas/Instituto Antonio de Nebrija. PMid:17858518 PMCid:PMC1618190
Hanna, Judith Lynne. 1988. Dance, Sex and Gender: Signs of Identity, Dominance, Defiance, and Desire. Chicago: University of Chicago Press.
Herdorn, Marcia. 1990. «Biology and Culture: Music, Gender, Power, and Ambiguity», en Marcia Herdorn y Susanne Ziegler (eds.), Music, Gender and Culture: 11-26. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag.
Herdorn, Marcia y Susanne Ziegler (eds.) 1990. Music, Gender and Culture. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag.
Jiménez de Madariaga, Celeste. 2004. «Las fiestas de las cruces de la provincia de Huelva», en David González Cruz (ed.), Las cruces de mayo en España. Tradición y ritual festivo: 95-116. Huelva: Universidad de Huelva.
Jiménez de Madariaga, Celeste. 2011. «Rituales festivos y confrontación social. Cruces de mayo de la provincia de Huelva». Gazeta de Antropología 27(2): art. 31. Disponible en: http://hdl.handle.net/10481/18640.
Koskoff, Ellen (ed.). 1987. Women and Music in Cross-Cultural Perspective. Urbana/Chicago: University of Illinois Press.
Magrini, Tullia (ed.). 2003. Music and Gender. Perspectives from the Mediterranean. Chicago: University of Chicago Press.
McClary, Susan. 1991. Feminine endings. Music, Gender and Sexuality. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Moreno Navarro, Isidoro. 1982. «Cofradías andaluzas y fiestas: aspectos socioantropológicos», en Honorio M. Velasco (ed.), Tiempo de fiesta: ensayos antropológicos sobre las fiestas en España: 71-93. Madrid: Tres-Catorce-Diecisiete.
Moreno Navarro, Isidoro. 1985. Cofradías y hermandades andaluzas. Granada: Biblioteca de Cultura Andaluza.
Ortner, Sherry B. 1974. «Is female to male as nature is to culture?», en Michelle Z. Rosaldo y Louise Lamphere (eds.), Woman, culture, and society: 68-87. Stanford: Stanford University Press.
Ortner, Sherry B. y Harriet Whitehead (eds.). 1981. Sexual Meanings. The Cultural Construction of Gender and Sexuality. Cambridge: Cambridge University Press.
Robertson, Carol E. 1987. «Power and Gender in the Musical Experiences of Women», en Ellen Koskoff (ed.), Women and Music in Cross-Cultural Perspective: 225-244. Urbana/Chicago: University of Illinois Press.
Rodríguez Becerra, Salvador. 1999. «Fiestas de mayo en Andalucía. Tradición y cambio en un ritual popular», en Manuel Oliver Narvona (coord.), Antropología de la fiesta. Jornadas de Antropología de las fiestas «Identidad, mercado y poder»: 45-56. Elche/Alicante: M&C Publicidad.
Rodríguez Becerra, Salvador. 2004. «Las cruces de mayo en Andalucía: historia y antropología de una fiesta», en David González Cruz (ed.), Las cruces de mayo en España. Tradición y ritual festivo: 57-80. Huelva: Universidad de Huelva.
Romero Jara, Manuel. 2002. Este es otro cantar. Voces de Alosno-Fandangos de Huelva. Sevilla: Caja Rural del Sur.
Silverman, Carol. 1996. «Music and Power: Gender and Performance among Roma (Gypsies) of Skopje, Macedonia». World of Music 38(1): 63-76.
Silverman, Carol. 2003. «The Gender of the Profession: Music, Dance and Reputation among Balkan Muslim Rom Women», en Tullia Magrini (ed.), Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean: 119-146. Chicago: University of Chicago Press.
Solie, Ruth A. (ed.) 1995. Musicology and Difference. Gender and Sexuality in Music Scholarship. Berkeley, LA: University of California Press. PMid:8585151
Stokes, Martin. 1994. Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. Oxford: Berg.
Sugarman, Jane C. 1997. Engendering Song. Singing and subjectivity at Prespa Albanian Weddings. Chicago: University of Chicago Press.
Tolbert, Elizabeth. 1994. «The voice of lament: female vocality and performative efficacy in the Finnish-Kalerian itkuvirsi», en Leslie C. Dunn y Nancy A. Jones (eds.), Embodied voices. Representing female vocality in western culture: 179-194. Cambridge: Cambridge University Press.
Vázquez León, Antonio. 1997. Ermitas rurales de la provincia de Huelva. Huelva: Diputación de Huelva.
Velasco Maíllo, Honorio M. 1982. «Fiestas de mayo en la tierra de Alcalá», en Honorio M. Velasco (ed.), Tiempo de fiesta: ensayos antropológicos sobre las fiestas en España: 169-203. Madrid: Tres-Catorce-Diecisiete.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.