Boleros and Flamenco Dancing in the Early Silent Films. Narratives and Archetypes of Spanishness in the Early Twentieth Century

Authors

  • Cristina Cruces-Roldán Grupo de Investigación GEISA, Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.02.005

Keywords:

Cinema, Stereotypes, Spanish Dances, Flamenco, Gender Gypsies

Abstract


The article locates and catalogues a corpus of 37 early cinema recordings (1894-1910) containing Spanish bolero and flamenco dances. These silent movies were recorded at universal exhibitions, or as a result of theatrical dramatizations, parodies and fiction stories, and are now in the archives of the Library of Congress, Gaumont-Pathé, Pathé and Frères Lumière collections and the Huntley Films Archive. An analysis of the contents of these archives demonstrate the potential of pioneering filmography as a documentary source for the construction and reproduction of national clichés. We consider two coexisting narratives in these early records: testimonial to dance as artistic expression and the identity discourse of «Spanishness» through the bodily disposition and environmental elements of the frames. The representation of the Hispanic archetype shows that early cinema was a continuist route of transmission of the aesthetic, psychological and moral images of the «espagnolade» for which ethnicity and gender operated as substrata that became clichés in a peripheral and fascinating Spanish culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Celsa et al. 2010. Creación musical, cultural popular y construcción nacional en la España contemporánea. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.

Álvarez Junco, José. 2003. Mater dolorosa. La idea de España en el siglo XIX. Madrid: Taurus.

Álvarez Molina, Sandra. 2006. «París: «mecenas» del flamenco finisecular», en Manuel Bru-a et al. (eds.), La cultura del otro: español en Francia, francés en España: 300-308. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Amador Carretero, Pilar. 1996. «El cine como documento social: una propuesta de análisis». Ayer 24: 113-147.

Andreu Miralles, Xavier. 2009. «¡Cosas de España! Estereotipos, marginalidad y costumbres nacionales a mediados del siglo XIX». Alcores: Revista de Historia Contemporánea 7: 39-61.

Aubert, Michelle y Jean-Claude Seguin. 1995. La production cinématographique des frères Lumière, CD-Rom. Lyon: Université Lumière.

Barrientos Bueno, Mónica. 2006. Inicios del cine en Sevilla (1896-1906). De la presentación en la ciudad a las exhibiciones continuadas. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Barrientos Bueno, Mónica. 2013. «Panorama de recursos en internet para investigar en cine primitivo». Historia y Comunicación Social 18: 481-497.

Beller, Manfred y Joep Leerssen (eds.) 2007. Imagology: The Cultural Construction and Literary Representation of National Characters. A Critical Survey. Amsterdam: Editions Rodopi B.V.

Benet, Vicente J. y Vicente Sánchez-Biosca. 2013. «La españolada en el cine», en Javier Moreno Luzón y Xosé M. Nú-ez Seixas (eds.), Ser españoles: imaginarios nacionalistas en el siglo XX: 560-591. Barcelona: RBA.

Benet, Vicente J. 2012. El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós Comunicación.

Bennahum, Ninotchka D. 2013. Carmen, a Gypsy Geography. Middletown: Wesleyan UP. PMid:23930774

Calvo Serraller, Francisco. 1995. La imagen romántica de España. Madrid: Alianza.

Camporesi, Valeria. 1997. «La españolada histórica en imágenes», en Aitor Yraola (ed.), Historia contemporánea de España y cine: 137-148. Madrid: Universidad Autónoma.

Cavia Naya, Victoria. 2012. La casta-uela española y la danza. Baile, música e identidad. Valencia: Mahali Ediciones.

Charnon-Deutsch, Lou. 2004. The Spanish Gypsy: The History of a European Obsession. Pennsylvania: Pennsylvania UP.

Claver Esteban, José M. 2012. Luces y rejas. Estereotipos andaluces en el cine costumbrista español (1896-1939). Sevilla: Centro de Estudios Andaluces.

Colmeiro, José F. 2003. «El Oriente comienza en los Pirineos (la construcción orientalista de Carmen)». Revista de Occidente 264: 57-83.

Cruces Roldán, Cristina. 2015. «Presencias flamencas en los Archivos Gaumont-Pathé. Registros callejeros en la Granada de 1905», en José Cenizo y Emilio Gallardo (eds.), Presumes que eres la ciencia: Estudios sobre arte flamenco: 15-43. Sevilla: CDMA/LCD.

Cruzado, Ángeles. 2016a. «Juana la Macarrona en los escenarios europeos (I)». Flamencas por derecho. Disponible en: <http://www.flamencasporderecho.com/juana-la-macarrona-europa-i/>. Fecha de acceso: 14 jun. 2016.

Cruzado, Ángeles. 2016b. «La muchacha malague-a que quería ser torero y conquistó Europa con su baile», en José Luis Ortiz Nuevo, Ángeles Cruzado y Kiko Mora, La Valiente. Trinidad Huertas «La Cuenca»: 11-213. Sevilla: Libros con Duende.

Davies, Ann y Phil Powrie. 2006. Carmen on Screen: An Annotated Filmography and Bibliography. Newcastle: Thamesis Books.

Falla, Manuel de. 1988. Escritos sobre música y músicos, Madrid: Espasa Calpe.

Gaudreault, André. 2006. «From 'Primitive Cinema' to 'Kine-Attractography'», en Wanda Strauven (ed.), The Cinema of Attractions Reloaded: 85-104. Amsterdam: Amsterdam UP.

Gautier, Teófilo. 2006. Viaje por España /1840/. Valladolid: Maxtor.

Ginsburg, Faye D., Lila Abu-Lughod y Brian Larkin (eds.) 2002. Media Worlds. Anthropology on New Terrain. Berkeley: California UP.

González Alcantud, José A. 2016. «Andalucía 'en el tiempo de los moros'». Andalucía en la Historia 52: 50-56.

González, Palmira. 2005. Los inicios del cine en España (1896-1909): La llegada del cine, su expansión y primeras producciones. Recursos E-excelence. Disponible bajo demanda en: <http://www.liceus.com/bonos/compra1.asp?idproducto=704&los-inicios-del-cine-en-espana-1896—1909%29-la-llegada-del-cine-su-expansion-y-primeras-producciones>. Fecha de acceso: 07 en. 2015.

Griffiths, Allison. 2002. Wondrous Difference: Cinema, Anthropology, and Turn-of-the-Century Visual Culture. Nueva York: Columbia UP.

Gubern, Román. 2004. «Del imaginario turístico al imaginario colonial», en Àngel Quintana et al. (eds.), Imatge i viatge. De les vistes òptiques al cinema: 23-26. Girona: Museu del Cinema. PMid:15153356

Gunning, Tom. 1986. «The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde». Wide Angle Vol. 8 (3, 4): 63-70.

Gunning, Tom y André Gaudreault. 1989. «Le cinéma des premiers temps: un défi à l'histoire du cinéma?», en Jacques Aumont, André Gaudreault y Mochel Marie (eds.), Histoire du cinéma. Nouvelles aproches: 49-63. Paris: Sorbonne. PMCid:PMC331606

Jost, François. 1996. «La invención del cineasta». La comunicación audiovisual en el mundo contemporáneo. Buenos Aires: U Palermo.

Juliá, Santos. 2004. Historia de las dos Españas. Madrid: Taurus. «La Exposición Internacional de París», La Ilustración Española y Americana, 15 mayo 1900. 12 octubre 2014.

Klein, Richard. 1995. Cigarettes Are Sublime. Durham: Duke UP.

Lavaur, Luis. 1976. Teoría romántica del cante flamenco. Madrid: Editora Nacional.

Leerssen, Joep. 2007. «Imagology: History and Method», Beller y Leerssen, op. cit.: 17-33.

Leerssen, Joep. 2012. «La retórica del carácter nacional. Un panorama programático», en Nadia Lie, Silvana Mandolessi y Dagmar Vandebosc (eds.), El juego con los estereotipos. La redefinición de la identidad hispánica en la literatura y el cine postnacionales: 57-86. Bruselas: Peter Lang,

Llano, Samuel. 2013. Whose Spain? Negotiating «Spanish Music» in Paris, 1908-1929. Oxford: Oxford UP.

Luengo López, Jordi. 2013. «Belleza femenina y arte de mujer en Consuelo de George Sand». Revista de estudios filológicos 25. Disponible en: <http://www.um.es/tonosdigital/znum25/secciones/tritonos-2-luengo_consuelo_de_gsand.htm>. Fecha de acceso: 16 abr. 2014.

Machado y Álvarez, Antonio. 1881. Colección de cantes flamencos, recogidos y anotados por Demófilo. Sevilla: Imprenta y Litografía de El Porvenir.

Marinero, Cristina. 2012. «La cámara como coreógrafa o no: apuntes para un análisis sobre la danza española en el cine», en Idoia Murga et al. (eds.), Líneas actuales de investigación en danza española: 279-301. Madrid: Nebrija Fundación.

Méndez, Lourdes. 2004. Cuerpos sexuados y ficciones identitarias. Sevilla: IAM.

Mitry, Jean. 1963. Estética y psicología del cine. 2. Las formas. Madrid: Siglo XXI.

Mora, Kiko. 2011. «Carmencita on the road: Baile español y vaudeville en los Estados Unidos de América (1889-1895)», Revista Lumière. Disponible en: <http://www.elumiere.net/exclusivo_web/ carmencita/carmencita_on_the_road.php>. Fecha de acceso: 02 abr. 2014.

Mora, Kiko. 2014. «Carmen Dauset Moreno, primera musa del cine estadounidense». ZER Revista de Estudios de Comunicación 36: 13-35. Disponible en: <http://www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/articulo/carmen-dauset-moreno-primera-musa-del-cine-estadounidense/550>. Fecha de acceso: 16 dic. 2014.

Mora, Kiko. 2016. «¡Y dale con Otero!... Flamencos en la Exposición Universal de París de 1900». Cadáver paraíso. Del espectáculo popular en la modernidad. Disponible en: <https://cadaverparaiso.wordpress.com/2016/06/03/y-dale-con-otero-flamencos-en-la-exposicion-universalde-paris-de-1900/#more-5>. Fecha de acceso: 4 jun. 2016.

Musser, Charles. 1997. Edison Motion Pictures, 1890-1900: An Annotated Filmography. Gemona: Le Giornate del Cinema Muto.

Navarrete Cardero, José L. 2009. Historia de un género cinematográfico: La Españolada. Madrid: Quiasmo.

Nayar, Sheila J. 2009. «Seeing voices: Oral pragmatics and the silent cinema». Early Popular Visual Culture 7(2): 145-165. https://doi.org/10.1080/17460650903010691

Nichols, Bill. 2001. «Los documentales y el Modernismo: 1919-1939». Comunicación y Sociedad 14(2): 71-91.

«Pan-American Exposition, Buffalo. May 1st to, November 1st, 1901». 1901. TLC, T 485 D 9 P 28. Disponible en: <https://archive.org/details/panamericanexpos03pana>. Acceso: 4 feb. 2016.

Plaza Orellana, Rocío. 2005. Bailes de Andalucía en Londres y París (1830-1850). Madrid: Arambel Editores.

Ramos Gay, Ignacio. 2006. «La imagen de España en los vaudevilles de Eugène Labiche y Georges Feydeau», en Bru-a et al. (eds.), La cultura del otro: español en Francia, Francés en España: 650-657. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Rey, Antonia del. 2013. «Segundo de Chomón, un guía turístico de cine». Revista científica de cine y fotografía 7: 5-22.

Rigney, Ann. 2007. «Representation», en Beller y Leerssen, op. cit.: 415-418.

Rony, Fatimah T. 1996. The Third Eye. Race, cinema and ethnographic spectacle. Durham: Duke UP.

Said, Edward. 1978. Orientalism. Londres: Penguin.

Sazatornil, Luis y Ana Belén Lasheras. 2005. «París y la españolada. Casticismo y estereotipos nacionales en las exposiciones universales (1855-1900)». Mélanges de la Casa de Velázquez 35(2). Disponible en: <https://mcv.revues.org/2245>. Fecha de acceso: 23 jun. 2014.

Seguin, Jean-Claude. 1995. Historia del cine español. Madrid: Acento.

Sentlaurens, Jean. 2002. «Carmen: de la novela de 1845 a la zarzuela de 1887. Cómo nació «la España de Mérimée». Bulletin Hispanique 104.2: 851-872. https://doi.org/10.3406/hispa.2002.5136

Steingress, Gerhard. 1993. Sociología del Cante Flamenco. Jerez: Fundación Andaluza de Flamenco.

Torres, Augusto M. (ed.). 1989: Cine español. 1896-1988. Madrid: Ministerio de Cultura.

Vera Balanza, M.a Teresa y Natalia Meléndez Malavé. 2008. «El mito de Carmen: exotismo, romanticismo e identidad». Ámbitos 17: 343-354.

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Cruces-Roldán, C. (2016). Boleros and Flamenco Dancing in the Early Silent Films. Narratives and Archetypes of Spanishness in the Early Twentieth Century. Disparidades. Revista De Antropología, 71(2), 441–465. https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.02.005

Issue

Section

Articles