Ibiza in the costumbrista painting of Amadeo Roca
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2013.01.011Keywords:
Traditional Costumes, Ibiza, Costumbrista Painting, Etnography, RegionalismAbstract
The controversy that aroused in the thirties provoked by the way in which Amadeo Roca represented the traditional costumes of Ibiza in his paintings acts as the structural axis of this article in order to deepen in the appropriate concept of ideal of group and in the evolutionary process that affects it. The clash between established correctness (limited by the loss of historical memory) and artistic freedom (not lacking ethnographic documentation and content) offers an interesting field of study in which ethnohistorical methodology must take part. Beside this the painter’s convenient stay in a peasant village of the island sketches an anthropological view of the place and the moment, interrelated with the process of achievement and indeed of disappearance of a part of his work.
Downloads
References
Aguilar, I. 1998. «La obra de Amadeo Roca a través de la crítica y la historiografía artística», en Amadeo Roca: 1-55. Valéncia: Generalitat Valenciana-Museu de Belles Arts de València.
Aguilar, I. y Seco, A. 1998. «Amadeo Roca. Diálogo entre tradición y técnica. Figuras y estampas», en Amadeo Roca: 86-100. Valéncia: Generalitat Valenciana-Museu de Belles Arts de València.
Alarco von Perfall, C. 1981. Cultura y personalidad en Ibiza. Madrid: Ed. Nacional.
Alcover, A. M. y Moll, F. de. 2001-2002: Diccionari català, valencià, balear. Ed. Moll-Institut d’Estudis Catalans. Edición electrónica dcvb.iecat.net.
Allen, P. 2006. The concept of woman, vol. 2: The Early Humaniste Reformation 1250-1500. Grand Rapids MI: W.B. Eerdmans Publishing. 1501.
Amades, J. 1936. Notes d’Indumentaria. Barcelona: Biblioteca de Tradicions Populars
Anónimo. 1884. «Sección local», La Isla (periódico semanal de Ibiza), 26-4-1884: 1.
Anónimo. 1904a. «En el Ayuntamiento». Diario de Ibiza 21-4-1904: 1.
Anónimo. 1904b. «Noticias locales». Diario de Ibiza 29-4-1904: 2.
Anónimo 1906a. «Los festejos». Diario de Ibiza 1-6-1906: 1.
Anónimo 1906b. «Festejos». El Agricultor 8-6-1906:1-2.
Anónimo 1934. «Gacetillas. En busca de antigu.edades». La Voz de Ibiza 27-1-1934:2
Anónimo 1935a. «De San Miguel». Diario de Ibiza 23-1-1935: 1
Anónimo 1935b. «Dos exposiciones. El Arte y la Historia locales». Diario de Ibiza 6-8-1935:4.
Anónimo 1936a. «De viaje». Diario de Ibiza 6-4-1936:4.
Anónimo 1936b. «De Arte». Diario de Ibiza 2-6-1936: 2.
Ballester, J. M. 1994. «Amadeo Roca: peintures, dessins, techniques mixtes», en Catálogo Exposición de la Casa de Velázquez. Madrid: Casa de Velázquez.
Barragán, A. J. 1998. «Biografía», en Amadeo Roca: 101-145. Valéncia: Generalitat Valenciana-Museu de Belles Arts de València.
Blasco Ibáñez, V. 2007 [1908]. Los muertos mandan. Teddington, Middlesex: The Echo Library.
Bucovich, M. von, 1934. «Viatge a Eivissa», en Esplai. Il.lustració catalana: 383-384. Barcelona: Spes. Impr. Costa.
Canoa Galiana, J. 2006. «Lectura de los signos en Tres sombreros de copa», en Sigma 1992, 1 (Comunicaciones). Disponible en la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Cea Gutiérrez, A. 2002. «La indumentaria en el refranero de Correas. Retrato y caricatura de la España del siglo XVII», en V. A., Moda y Sociedad. La indumentaria: Estética y poder: 101-132. Granada: Universidad de Granada.
Claessens E. A., 1858. Dos hojas de historia, ó sean rasgos de la conquista ultima de Ibiza. Ibiza: Impremta J. Cirer I Miramon.
Flores, A. 1861. «La ofrenda de los payeses». Crónica del viaje de sus Majestades y Altezas Reales a las Islas Baleares, Cataluña y Aragón en 1860. Escritas de orden de su Majestad la Reina. Madrid: Imprenta y Estereotipia M. Rivadeneyra.
Luis Salvador, Archique. 1982. Las Antiguas Pitiusas. Ibiza: Caixa de Balears Sa Nostra.
Llobet Tur, L., 2003. Antología literaria. Ibiza, s. XIX. Valencia: Artegraf Impressors
Llobet Tur, L., 2007. Unas páginas del pasado de Dalt Vila. Ibiza. Valencia: Artegraf Impressors.
Marí Cardona, J. 1984. Balansat. Eivissa: Institut d’Estudis Eivissencs.
Martínez García, A., 2006. «La Mona Lisa: un compendio de Medicina Interna». Anales de Medicina Interna 3: 139-141.
Mateu Prats, Mª L. 2001. «Escola de Ceràmica de Madrid», en Enciclopèdia d’Eivissa i Formentera. Vol. V. Eivissa: Consell Insular d’Eivissa i Formentera. Disponible también en www.eif.es
Mateu Prats, Mª L. 2003. «Metodología y experincia en la investigación etnohistórica. La evolución de las gonelles en Ibiza». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares LVIII, 1: 85-102.
Mateu Prats, Mª L. 2009. Gonelles y Joies en Ibiza y Formentera. Aproximación a sus paralelismos en el Mediterráneo (siglos XVII-XX). Colección Premio Vuit d’Agost. Ibiza: Consell d’Eivissa – Sa Nostra.
Mateu Prats Mª L. 2010. «Las acuarelas de un sueño educativo. (Una expedición costumbrista)», en La miranda (suplemento cultural del Diario de Ibiza) 17-12-2010: 35 y 37.
Mateu Prats, Mª L. 2011a. «Amadeo Roca y el mundo tradicional ibicenco» en La miranda (suplemento cultural del Diario de Ibiza) 3-6-2011: 37-39. Disponible también en www.diariodeibiza.es/pitiuses.../06/...amadeo-roca/486293.html y blogdiariodeibiza.es/.../las-pinturas-ibicencas-de-amadeoroca/
Mateu Prats, Mª L. 2011b. «La indumentaria tradicional ibicenca en el s. XX. Recuperación patrimonial del pasado y progresiva pérdida de implantación social». Revista de Folklore 356: 21-51. Disponible también en www.funjdiaz.net/folklore/07ficha.cfm?id=2669
Mateu Prats, Mª L. 2012a. «La participació eivissenca, de la mà del mestre Albert, en l’exposició del ‘Traje Regional’ a Madrid (1925)». Eivissa 52: 72 (316) – 81 (325).
Mateu Prats, Mª L. 2012b. «Els vestits tradicionals d’Eivissa des de la perspectiva romàntica de Claessens de Jongte (1858)». El Pitiús 2013: 134-142.
Mateu Prats, Mª L. (en preparación). El valor etnohistòric d’una llegenda. La Creu d’en Ribas de V. Ferrer Saldaña (1868).
Moreno 1984. «Amadeo Roca: ‘A través del modelo, el arte es dinámico’». ABC 21-7:34.
Navarro, V. 1901. Costumbres en las Pithiusas. Madrid: Imprenta del Asilo de Huérfanos del Sagrado Corazón de Jesús.
Ortiz Echagüe, J. 1971. España. Tipos y Trajes. Madrid: Publicaciones Ortiz Echagu.e. (12ª edición).
Pérez Rojas, F. J. y Alcaide, J. L. 1998. «Amadeo Roca. Pintor e ilustrador. Temática regionalista», en Amadeo Roca: 73-78. Valéncia: Generalitat Valenciana-Museu de Belles Arts de València.
«Picarol» (Costa Ferrer, J.). 1931. «Pro Turismo». La Voz de Ibiza 3-7-1931: 1.
Planells Cardona, M. 2008. «Roca Gisbert, Amadeu», en la Enciclopèdia d’Eivissa i Formentera. Vol. 10: 339-340. Eivissa: Consell d’Eivissa.
Planells Torres, 1934a. «El Arte y el Absurdo I». La Voz de Ibiza 6-1-1934: 1-2.
Planells Torres, A., 1934b.»El Arte y el Absurdo II». La Voz de Ibiza 8-1-1934:1-2.
Planells Torres, A., 1934c. «Nuestros Artistas». La Voz de Ibiza 19-10-1934:1.
Planells Torres, A.1935a. «Al paso de una arremetida». La Voz de Ibiza 30-3-1935: 1.
Planells Torres, A., 1935b. «Una gran obra de arte». La Voz de Ibiza 4-4-1935: 2.
Prada Junquera, M., 1986: «Entrevista en profundidad al artista Amadeo Roca Gisbert». Correo del Arte 35: 20-23.
Riera, J. La. 1935a. «Ibiza y el pintor español Roca». Diario de Ibiza 26-3-1935: 2.
Riera, J. La. 1935b. «Carta abierta a D. Antonio Planells Torres». Diario de Ibiza 2-4-1935: 3.
Román Calvet, J. 1906. Los nombres e importancia arqueológica de las Islas Pithyusas. Barcelona: Tipografía L’Avenc.
Sa Nostra. Caixa de Balears 1996a. Narcís Puget 1874-1960. Palma de Mallorca: Obra Social i Cultural «Sa Nostra».
Sa Nostra. Caixa de Balears 1996b. Laureà Barrau. Palma de Mallorca: Obra Social i Cultural «Sa Nostra».
Valero, V. 2006. «El caso Bucovich». Diario de Ibiza 14-1-2006: 25, 28-29.
Verdera, J. 1925. «Información». Diario de Ibiza 9-9-1925: 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.