The Social Presentation of the Moroccan Body in Migratory Contexts. Between the Identity Affirmation and the Islamophobic Rejection

Authors

  • Yolanda Aixelà Institució Milà i Fontanals. CSIC. Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2012.02

Keywords:

Clothes, Veil, Moroccan, Islamophobia, Women, Men, Immigration

Abstract


This article aims to analyze the social presentation of the body of the Moroccan women and men in their country and in migration with the objective to observe the use and the interpretation of clothing and the impact that it has in their social integration and in the Islam’s visibility in Spain, and other European countries. Some conclusions point out the affirmation of personal, religious and national identity, from who respect some clothing rules and body practices, although their election has islamophobia repercussion in migratory contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguadé, J. y L. Benyahia. 2005. Diccionario árabe marroquí. Cádiz: Quorum Editores.

Aixelà, Y. 2007. “Muslims in Spain. The case of Maghrebis in Alicante”. Journal for the Study of Religions and Ideologies 17: 84-100.

Aixelà, Y. 2009a. “Los códigos de familia en el mundo arabo-musulmán. Una comparación desde una perspectiva de género”. The Scientific Journal of Humanistic Studies 1 (1): 1-8.

Aixelà, Y. 2009b. “Women and the law in the Arab-Muslim World”. Revista Angolana de Sociologia 4: 159-176.

Aixelà, Y. 2009c. “Las elecciones marroquíes de 2007: partidos políticos y discursos de género”, en Álvarez-Osorio y Zaccara (eds.), Elecciones sin elección. Procesos electorales en el Oriente Medio y en el Magreb: 301-325. Madrid: Ediciones del Oriente y el Mediterráneo.

Aixelà, Y. 2010. “La presentació social del cos al Magrib. De barbes i vels”. Quaderns de l’ICA 26: 135-158.

Al Sayyad, N. Y M. Castells. 2003. ¿Europa musulmana o euro-islam? Madrid: Alianza.

Amiraux, V. 2003. «Discours voilés sur les musulmanes en Europe: comment les musulmans sont-ils devenus des musulmanes?». Social Compass 50 (1): 85-96. http://dx.doi.org/10.1177/0037768603050001966

Baumann, G. 1999. The multicultural Riddle. Rethinking National, Ethnic, and Religious Identities. Nueva York y Londres: Routledge.

Bourdieu, Pierre. 1972. Esquisse d’une théorie de la pratique. Ginebra: Librairie Droz.

Bourquia, R.; El Ayadi, M.; Harras y Rachik, H. (eds.). 2000. Les jeunes et les valeurs religieuses. Casablanca: Eddif.

Bourquia, R. 2000. “Les jeunes et l’expression religieuse: strategie de l’ambivalence”, en Bourquia, El Ayadi, Harras y Rachik (eds.), Les jeunes et les valeurs religieuses: 27-85. Casablanca: Eddif.

Butler, J. 2006. Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

Chebel, M. 2004. Le Corps a l’Islam. París: PUF.

El Ayadi, M. 2000. “La jeunesse et l’islam, tentative d’analyse d’un habitus religieux cultive”, en Bourquia, El Ayadi, Harras y Rachik (eds.), Les jeunes et les valeurs religieuses: 87-165. Casablanca: Eddif.

Fierro, M. y F. García Fitz. 2008. El cuerpo derrotado: cómo trataban musulmanes y cristianos a los enemigos vencidos (Península Ibérica, ss. VIII-XIII). Madrid: CSIC.

González Vázquez, A. 2010. Mujeres de Yebala: Género, Islam y Alteridades en Marruecos. Tesis doctoral. Universidad de Cantabria.

Kasriel, M. 1989. Libres Femmes du Haut-Atlas? París: L’Harmattan.

Kilani, M. 2003. «Équivoques de la religion et politiques de la laïcité en Europe. Reflexions à partir de l’Islam». Archives de Sciences Sociales des Religions 121: 69-86. http://dx.doi.org/10.4000/assr.2388

Koskennurmi-Sivonen, R.; J. Koivula y S. Maijala. 2004. «United fashions- Making a Muslim Appearance in Finland”. Fashion Theory 8 (4): 443-460. http://dx.doi.org/10.2752/136270404778051555

Lewis, R. 2007. «Veils and sales: Muslims and the Spaces of Postcolonial Fashion Retail». Fashion Theory 11 (4): 423-442. http://dx.doi.org/10.2752/175174107X250235

Marín, M. 2001. “Signos visuales de la identidad andalusí”, en M. Marín (ed.), Tejer y vestir: de la Antigüedad al Islam: 137-180. Madrid: CSIC.

Martí, J. 2008. La cultura del cos. Barcelona: UOC.

Martín Corrales, E. 2002. La imagen del Magrebí en España. Barcelona: Bellaterra.

Mateo Dieste, J. L. 2010. Salud y ritual en Marruecos. Concepciones del cuerpo y prácticas de curación. Barcelona: Bellaterra.

Moors, A. 2011. “Colonial traces? Islamic dress, gender and the public presence of Islam”, en Maussen, Vader y Moors (eds.), Colonial and Postcolonial Governance of Islam. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Moreras, J. 1999. Musulmanes en Barcelona. Espacios y dinámicas comunitarias. Barcelona: CIDOB edicions.

Moreras, J. 2008. Simbologies en l’espai públic. Els debats sobre l’ús del hijab a Europa. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Olmo, M. del. 2003. “La construcción de la confianza en el trabajo de campo. Los límites de la entrevista dirigida”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares LVIII (1): 191-220. http://dx.doi.org/10.3989/rdtp.2003.v58.i1.168

Rachik, H. 2000. “Jeunesse et tolérance”, en Bourquia; El Ayadi; Harras y Rachik (eds.), Les jeunes et les valeurs religieuses : 217-233. Casablanca: Eddif.

Ramírez, Á. 2011. La trampa del velo. El debate sobre el uso del pañuelo musulmán. Madrid: Catarata.

Roy, O. 2003. El Islam mundializado. Los musulmanes en la era de la globalización. Barcelona: Bellaterra.

Said, E. 1991 [1978]. Orientalisme. Vic: Eumo.

Saliba, T. 2002. “Introduction. Gender, Politics, and Islam”, en T. Saliba y A. Howard (eds.), Gender, Politics, and Islam: 1-13. Chicago: Chicago University Press.

Schleifer, A. 1996. Motherhood in Islam. Kentucky: The Islamic Texts Society.

Serrano-Niza, D. 2005. Glosario árabe español de indumentaria según el «Kitab al-Mujassas» de Ibn Sidah. Madrid: CSIC.

Tazi, N. 1998. “Le désert perpétuel. Visages de la virilité au Maghreb”. Cahiers Intersignes 11-12: 27-58.

Tohidi, N. 2003. “Women’s rights in the Muslim World: The universal-particular interplay”. HAWWA, Journal of women of Middle East and the Islamic World 1 (2): 152-188.

Tottoli, R. 2001. “Tradizioni islamiche sull’uso di tessuti e vestiti”, en M. Marín (ed.), Tejer y vestir: de la Antigu.edad al Islam: 43-71. Madrid: CSIC.

Vicente, T. 2001. “Imágenes marroquíes: el vestido femenino como factor constructor de identidad”, en M. Marín (ed.), Tejer y vestir: de la Antigüedad al Islam: 355-365. Madrid: CSIC.

Webner, P. 1996. “The making of Muslim dissent: hybridized discourses, lay preachers, and radical rhetoric among British Pakistanis”. American Ethnologist 23 (1):102-122. http://dx.doi.org/10.1525/ae.1996.23.1.02a00060

Zeghal, M. 2006. Islam e islamismo en Marruecos. Barcelona: Bellaterra.

Downloads

Published

2012-06-30

How to Cite

Aixelà, Y. (2012). The Social Presentation of the Moroccan Body in Migratory Contexts. Between the Identity Affirmation and the Islamophobic Rejection. Disparidades. Revista De Antropología, 67(1), 19–48. https://doi.org/10.3989/rdtp.2012.02

Issue

Section

Articles