Racialisation of Latin American and African Actors in Madrid’s Cultural Industry and the Illusory Whitening of Spanishness
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2018.01.006Keywords:
Postcolonial Radicalisation, Latin Americans, Africans, Theatre, Cultural Industry, Spanish WhiteningAbstract
This article relates to doctoral research undertaken with Latin American and African theatre organisations in Madrid. Findings highlight two fundamental questions: 1) subjects who are differentiated under postcoloniality are predominantly represented in mass media, films and TV series in racialised and sexualised ways; 2) the subjects in question continually respond to these dominant representations, looking for alternative spaces in which to express their creative abilities that go beyond such racialised and inferiorised prototypes. Rising to the challenge, actors from Latin American backgrounds have created alliances with African actors in the theatre company Entrecalles, where they generate resistance. Their union seeks to articulate a cultural and political identity under nomenclatures that are susceptible to change and re-articulation and under contingent signs like Latin American and immigrant. I argue that the racialisation of these people and their media representation also responds to a deep-rooted illusory whitening on which the nation of Spain has been built.
Downloads
References
Aierbe, Peio. 2003. «Inmigración: los medios de comunicación, creadores de opinión pública». Revista de Pensamiento Crítico. Disponible en: http://www.pensamientocritico.org/peiaie1103.htm. Fecha de acceso: 22 feb. 2018.
Alás-Brun, Montserrat. 2004. «The shattered mirror: colonial discourse and counterdiscourse about Spanish Guinea». Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies 8: 163-176. https://doi.org/10.1353/hcs.2011.0310
Alás-Brun, Montserrat. 2006. «El Otro Tropical en el teatro español (1930-1970)». Anales de la literatura española contemporánea 31 (2): 427-463.
Alcalde, Carlos. 2015. Un millón de sandías, Senegal, España: Pimienta Negra. Cortometraje. Disponible en: http://fibabc.abc.es/videos/millon-sandias-5974.html. Fecha de acceso: 22 feb. 2018.
Ali, Suki. 2004. «Reading Racialized Bodies: Learning to See Difference», en Helen Thomas y Jamilah Ahmed (eds.), Cultural bodies. Ethnography and theory: 76-97. Oxford: Blackwell.
Almazán Tomás, Víctor D. 2015. «Arte público, poder y colonialismo español en Guinea Ecuatorial. El monumento a Ángel Barrera y Luyando (1915)», en José Antonio Hernández Latas (ed.), El arte público a través de su documentación gráfica y literaria. Homenaje a Manuel García Guatas: 195-213. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Anzaldúa, Gloria. 1999. Boderlands. La Frontera. The new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books.
Aranzadi, Juan y Paz Moreno Feliu (coords.). 2013. Perspectivas antropológicas sobre Guinea Ecuatorial. Madrid: UNED.
Ballesteros Díez, José Antonio. 2006. «Esclavitud en la Extremadura del siglo XVI». Espacio, Tiempo y Forma. Serie IV, Historia Moderna 18-19: 51-70.
Barba, Eugenio. 2005. The Paper canoe. A guide to theatre anthropology. Londres/Nueva York: Routledge.
Brah, Avtar. 2011. Cartografías de la diáspora. Identidades en cuestión. Madrid: Traficantes de Sue-os. PMCid:PMC3350303
Cadena, Marisol de la. 2005. «¿Son los mestizos híbridos? Las políticas conceptuales de las identidades híbridas». Universitas Humanística 61: 51-84.
Cajade Frías, Sonia. 2009. «Teatro y valores en la cultura contemporánea: Un análisis desde la antropología social y cultural». Prisma Social 3: 1-24.
Classic, Derico. 2015. Ice Coke, Clan The Warriors. Videoclip; Graphic Arts (ed.). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=4cB7Upo4fPs&feature=youtu.be. Fecha de acceso: 22 feb. 2018.
Dijk, Teun Adrianus van. 2005. Racism and Discourse in Spain and Latin America. Amsterdam/Filadelfia: John Benjamins.
Foucault, Michel. 2007. Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France (1978-1979). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Fra Molinero, Baltasar. 2014. «Los negros como figura de negación y diferencia en el teatro barroco». Hipogrifo 2.2: 7-29. https://doi.org/10.13035/H.2014.02.02.02
García Sanjuán, Alejandro. 2016. «Rejecting al-Andalus, exalting the Reconquista: historical memory in contemporary Spain». Journal of Medieval Iberian Studies 10: 127-145. https://doi.org/10.1080/17546559.2016.1268263
Gifreu, Josep. 2006. «La televisión y la construcción de una imagen pública de la inmigración». Quaderns del CAC 23-24: 3-12.
González Alcantud, José A. 2011. Racismo elegante. De la teoría de las razas culturales a la invisibilidad del racismo cotidiano. Barcelona: Bellaterra.
Grosfoguel, Ramón. 2006. «Actualidad del pensamiento de Césaire: redefinición del sistema-mundo y producción de utopía desde la diferencia colonial», en Aimé Césaire, Discurso sobre el colonialismo: 147-172. Madrid: Akal.
Gutiérrez, Icíar. 2017. «A los actores negros nos obligan a poner acentos de África... ¡si soy de Móstoles!». eldiario.es 26 feb. Disponible en: http://www.eldiario.es/desalambre/racismo-cultura-Pilar-Pardo_0_615588682.html. Fecha de acceso: 22 feb. 2018.
Hall, Stuart. 1986. «On Postmodernism and articulation. An interview with Stuart Hall». Journal of Communication Inquiry, June 10(2): 45-60. https://doi.org/10.1177/019685998601000204
Hooks, Bell. 2015. Yearning. Race, gender, and cultural politics. Londres/Nueva York: Routledge.
Martín Casares, Aurelia. 1997. «Esclavitud y mentalidad: la población esclava de Granada a lo largo del siglo XVI». Chronica Nova 25: 337-348.
Martín Casares, Aurelia (ed.). 2015. Esclavitud, mestizaje y abolicionismo en los mundos hispánicos. Granada: Editorial Universidad de Granada.
Martín Casares, Aurelia y Margarita García Barranco (comps). 2010. La esclavitud negroafricana en la historia de España. Siglo XVI y XVII. Granada: Editorial Comares.
Mbembe, Achille. 2016. Crítica de la razón negra. Ensayo sobre el racismo contemporáneo. Ulzama: Ned Ediciones.
Méndez, Lourdes. 1995. Antropología de la producción artística. Madrid: Editorial Síntesis.
Méndez, Lourdes. 2004. Cuerpos sexuados y ficciones identitarias. Ideologías sexuales, deconstrucciones feministas y artes visuales. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
Méndez Pérez, Lourdes. 2006. «¿Quiénes dictan las reglas en el arte? De la primitivización de artes y artistas no occidentales al mutuo reconocimiento: un desafío político y artístico pendiente». Artes. La revista 6(11): 24-34.
Mignolo, Walter D. 2008. «La opción descolonial». Letral 1: 4-22.
Mira Caballos, Esteban. 2007. «Indios y mestizos en la España moderna. Estado de la cuestión». Boletín Americanista 57: 179-198.
Mira, Esteban, Rocío Periá-ez, Lui Louireiro, Elena Morán, Juan Llano y Domingo Barbolla. 2016.
Montalvo Chaves, Ángeles, 2015. «"Free Means Libre": Racialization of Arts in Madrid and Latin American Resiliance through Performance». Transforming Anthropology. Journal of the Association of Black Anthropologists 23(1): 14-26. https://doi.org/10.1111/traa.12035
Morgan, Jennifer L. 2005. «Male Travelers, Female Bodies, and the Gendering of Racial Ideology, 1500-1700», en Tony Ballantyne y Antoinette Burton (eds.), Bodies in Contact. Rethinking Colonial Encounters in World History: 54-66. Durham/London: Duke University Press.
Ndongo-Bidyogo, Donato. 2014. Historia y tragedia de Guinea Ecuatorial. Selección de fragmentos.
Natalia Álvarez (ed.). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: 3-8. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc3b7v6. Fecha de acceso: 26 feb. 2018.
Nerín, Gustau. 1998. Guinea Ecuatorial. Historia en blanco y negro. Barcelona: Península.
Ortiz, Fernando. 1981. Los bailes y el teatro de los negros en el folklore de Cuba. La Habana: Letras Cubanas.
Ortiz, Fernando. 1986. Los negros curros. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Overmyer-Velázquez, Rebecca. 2005. «Christian Morality in New Spain: The Nahua woman in the Franciscan Imaginary», en Tony Ballantyne y Antoinette Burton (eds.), Bodies in Contact.
Periá-ez Gómez, Rocío. 2008a. La esclavitud en Extremadura (siglos XVI-XVIII). Tesis doctoral. Cáceres: Universidad de Extremadura.
Periá-ez Gómez, Rocío. 2008b. «La investigación sobre la esclavitud en España en la Edad Moderna». Norba. Revista de Historia 21: 275-282.
Piqueras, José Antonio. 2011. La esclavitud en las Españas. Un lazo transatlántico, Madrid: Catarata.
Quijano, Aníbal. 2000. «Colonialidad del poder y clasificación social». Journal of Wold-System Research VI(2): 342-386. https://doi.org/10.5195/JWSR.2000.228
Quintero, Pablo. 2010. «Notas sobre la teoría de la colonialidad del poder y la estructuración de la sociedad en América Latina». Papeles de Trabajo 19: 1-15.
Restall, Mathew. 2000. «Black Conquistadors: Armed Africans in Early Spanish America». The Americas 57(2): 171-205. https://doi.org/10.1353/tam.2000.0015
Rosales, Miguel Ángel. 2016. Gurumbé. Canciones de tu memoria negra. Documental. [S. l.]: Intermedia Producciones.
Ruiz Collantes, Xavier, Joan Ferrés, Matilde Obradors, Eva Pujadas y Oliver Pérez. 2006. «La imagen pública de la inmigración en las series de televisión». Quaderns del Consell de l'Audiovisual de Catalunya 23-24: 107-132.
Santana, Lázaro. 1975. «Judíos, moros, guanches». Aguayro 63: 21. Disponible en: http://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/aguayro/id/790. Fecha de acceso: 26 feb. 2018
Spivak, Gayatri Chakravorty. 1993. «Can the Subaltern Speak?», en Patrick Williams y Laura Chrisman, Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: a Reader: 66-111. Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
Stallaert, Christiane. 1998. Etnogénesis y etnicidad en España: Una aproximación histórico-antropológica al casticismo. Barcelona: Proyecto A. Stolcke, Verena. 1995. «Talking Culture. New Boundaries, New Rhetorics of Exclusion in Europe», Current Anthropology, 36 (I): 1-24.
Stolcke, Verena. 2009. «Los mestizos no nacen sino que se hacen». Avá. Revista de Antropología 14. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16942009000100002&lng=es&nrm=iso. Fecha de acceso: 26 feb. 2018.
Suárez Navaz, Liliana. 2011. «Políticas de representación: construcción y marketing de nuevas identidades en el espacio político-mediático». Revista de Antropología Social 20: 229-261.
Suárez Navaz, Liliana y Alicia Ferrández Ferrer. 2012. «Migrant Minority Media: Towards a Democratization of the Western Mediascape?», en Isabelle Rigoni y Eugénie Saitta, Mediating cultural diversity in a globalised public space: 76-95. Londres/Nueva York: Palgrave Macmillan.
Taylor, Diana. 1998. «A Savage Performance: Guillermo Gómez-Peña and Coco Fusco's "Couple in the Cage"». MIT Press Journals 42(2): 160-175. https://doi.org/10.1162/dram.1998.42.2.160
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.