The Boundaries of Imposture. Reflections on Ethnographic Work Among Religious Minorities

Authors

  • Manuela Cantón Delgado Departamento de Antropología Social. Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2008.v63.i1.50

Keywords:

Religion, Rationality, Objectivity, Ethnography, Reflexivity

Abstract


The author discusses the admission of subjectivity as a task in the service of the ideal of scientific asepsis. Those who argue that the interference caused by the impact of the idiosyncratic factor on the objectivity ideal can be eliminated by techniques of confession and self —control approve of, beyond the unlikely efficiency of such measures, the acknowledgement of objectivity as the ultimate goal of anthropological practice. In the ethnography of religions, the two— way suspicion between the researchers and the researched permeates into all aspects of the inquiry; fills with uncertainties the relationships with our informants and with our colleagues; and is present in our readings, in the texts we write and in the keys with which we interpret; in sum, conditions the production of knowledge from beginning to end, and takes us to ask ourselves for the meaning of that ideal at times when the very boundaries of imposture are often at stake.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bohannan, L. 1996. “Shakespeare en la selva”, en: H. Velasco (comp.), Lecturas de Antropología Social y Cultural, Cuadernos de la UNED 119: 119-127. Madrid: UNED.

Bourdieu, P. 1988a. “La disolución de lo religioso”, en: Cosas dichas por Pierre Bourdieu: 102-106. Barcelona: Gedisa.

Bourdieu, P. 1988b. “Sociólogos de la creencia y la creencia de los sociólogos”, en: Cosas dichas por Pierre Bourdieu: 93-97. Barcelona: Gedisa.

Bourdieu, P. 1988c. “Objetivar el sujeto objetivante”, en: Cosas dichas por Pierre Bourdieu: 98-101. Barcelona: Gedisa.

Bourdieu, P. 2003. El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Madrid: Anagrama.

Bourdieu, P. Chamboredon, P. J. C. y J. C. Passeron. 1991. El oficio de sociólogo. México: Siglo XXI.

Canin, E. 1997. Blue River. Barcelona: Emecé.

Cantón Delgado, M. 1998. Bautizados en fuego. Protestantes, discursos de conversión y política en Guatemala (1989-1993). Montpelier (Vermont, EE. UU.) y Ciudad de Guatemala: Plumsock Mesoamerican Studies y CIRMA.

Cantón Delgado, M. 2001. La razón hechizada. Teorías antropológicas de la religión. Barcelona: Ariel.

Cantón Delgado, M. et al. 2004. Gitanos pentecostales. Una mirada antropológica a la Iglesia Filadelfia en Andalucía. Sevilla: Signatura Eds.

Cruces Villalobos, F. 2003. “Etnografías sin final feliz. Sobre las condiciones de posibilidad del trabajo de campo urbano en contextos globalizados”. RDTP LVIII (2): 161-178.

Evans-Pritchard, E. E. 1976. Brujería, magia y oráculos entre los azande. Barcelona: Anagrama.

Geertz, C. 1988. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Geertz, C. 1996. “Anti—antirrelativismo”, en Los usos de la diversidad: 93-126. Barcelona: Paidós.

Hammersley, M. y P. Atkinson. 1983. Ethnography: Principles in Practice. Londres: Tavistock.

Horton, R. 1994. Patterns of Thought in Africa and the West: Essays on Magic, Religion and Science. Cambridge (Reino Unido): Cambridge University Press.

Lalive D’epinay, C. 1968. El refugio de las masas. Estudio sociológico del protestantismo chileno. Santiago de Chile: Del Pacífico.

Llera Blanes, R. 2005. “Atheist Anthropologists: Believers and Non-believers in Anthropological Fieldwork”. Ponencia presentada ante la VIII Conferencia Bienal de la European Association of Social Anthropologists (EASA), en Viena (septiembre de 2004). Texto inédito.

Marcus, G. y M. Fischer. 2000. La antropología como crítica cultural. Un momento experimental en las ciencias humanas. Argentina: Amorrortu.

Nadel, S. F. 1974 [1951]. Fundamentos de Antropología Social. México: Fondo de Cultura Económica.

Olivier De Sardan, J.-P. 1992. “Occultism and the Ethnographic ‘I’: The Exoticizing of Magic from Durkheim to ‘Postmodern’ Anthropology”. Critique of Anthropology 12 (1): 5-25. doi:10.1177/0308275X9201200101

Rodrigues Brandâo, C. 1995. “El rastro de la mirada. Sobre la antropología de las religiones populares en Brasil”. Antropología (Madrid) 10: 7-40.

Sánchez Pérez, F. 2001. “Antropología social, ¿hacia una disciplina sin sujeto de conocimiento?”, en M. Cátedra (ed.), La mirada cruzada en la Península Ibérica: 107-120. Madrid: La Catarata.

Shweder, R. A. 1998. “La rebelión romántica de la antropología contra el iluminismo, o el pensamiento es más que razón o evidencia”, en C. Reynoso (comp.), El surgimiento de la antropología postmoderna, por C. Geertz, J. Clifford y otros: 78-113. Barcelona: Gedisa.

Ulin, R. 1990. Antropología y Teoría Social. México: Siglo XXI.

Velasco, H. y A. Díaz De Rada. 1997. La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta.

Winch, P. 1994. Comprender una sociedad primitiva. Barcelona: Paidós.

Wittgenstein, L. 1988a. Investigaciones filosóficas. Barcelona: Crítica.

Wittgenstein, L. 1988b. Sobre la certeza. Barcelona: Gedisa.

Wittgenstein, L. 1992. Lecciones y conversaciones sobre estética, psicología y creencia religiosa. Barcelona: Paidós.

Downloads

Published

2008-06-30

How to Cite

Cantón Delgado, M. (2008). The Boundaries of Imposture. Reflections on Ethnographic Work Among Religious Minorities. Disparidades. Revista De Antropología, 63(1), 147–172. https://doi.org/10.3989/rdtp.2008.v63.i1.50

Issue

Section

Articles