The Falange’s photographic album: Gender and memory during the Spanish Post War
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2013.01.010Keywords:
album, Spanish Falange, Masculinity, Photography, Identity and MemoryAbstract
Through the study of a photographic album which shows the experience at a summer camp organized by Falange Española’s University Union in 1941, we can approach relevant questions concerning this historical period: the Falange’s visual rhetoric and its construction of masculinity; photography’s discursive capacity and its aesthetic potential; the problematic matter of memory in public and intimate spheres and the album’s possibilities as a document.
Downloads
References
Álbum familiar. 2002. Madrid: Obra Social Caja Madrid.
Álbum familiar Caja Madrid, 1839-1939. 2004. Madrid: Obra Social Caja Madrid.
Álbum fotográfico de la familia Buñuel. 2008. León: Caja España.
Álbum fotográfico de Federico García Lorca. 1996. Granada: Comares-Fundación Federico García Lorca.
Arasa, D. 2008. Historias curiosas del franquismo. Por la gracia de Franco. Barcelona: Robinbook. PMid:18157233
Bakhurst, D. 2000. «Memoria, identidad y psicología cultural», en Rosa, A.; Bellelli, G y Bakhurst, D. (eds.), Memoria colectiva e identidad nacional: 91-105. Madrid: Biblioteca Nueva.
Barthes, R. 1999. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
Bourdieu, P. 2003. Un arte medio. Barcelona: Gustavo Gili. PMid:12651215
Chapple, F. 2008. «On Intermediality». Cultura, lenguaje y representación. Revista de Estudios Culturales de la Universitat Jaume I 6: 7-18.
Charnon-Deutsch, L. 2008. Hold That Pose. Visual Culture in the Late-Nineteenth-Century Spanish Periodical. University Park: The Pennsylvania State University Press.
Cleminson, R. 2012. «The construction of masculinity in the Spanish Labour Movement: a Study of the Revista Blanca (1923-1936)». International Journal of Iberian Studies 24 (3): 201-218. http://dx.doi.org/10.1386/ijis.24.3.201_1
Edwards, E. 1999. «Photographs as Objects of Memory», en Kwint, M.; Breward, C. y Aynsley , J.(eds.), Material Memories: 221-236. Oxford y Nueva York: Berg.
Edwards, E. 2001. Raw Histories. Photographs, Anthropology and Museums. Oxford y Nueva York: Berg.
El álbum: cuando la mirada acaricia. 1997. Madrid: Sala de exposiciones del Canal de Isabel IIDirección General de Patrimonio Cultural de la Comunidad de Madrid.
El viaje, 1890- 1970: el álbum familiar. 2010. Madrid: Obra social Caja Madrid.
Foessel, M. 2010. La privación de lo íntimo. Las representaciones políticas de los sentimientos. Barcelona: Península.
Fotografía privada. Fragmentos de memoria. El álbum privado de Alfons Hu.bner. 2005. Peralta (Navarra): Ayuntamiento de Peralta.
Gállego, F. 2005. «Ángeles con espadas. Algunas observaciones sobre la estrategia falangista entre la revolución de octubre y el triunfo del Frente Popular», en Gállego, F. y Morente, F. (eds.), Fascismo en España: 179-209. Barcelona: Intervención Cultural-El Viejo Topo.
Gaskell, I. 1991. «Historia de las imágenes», en Burke, P. (ed.), Formas de hacer historia: 209-239. Madrid: Alianza.
Giles, G. L. 2005. «The Denial of Homosexuality: Same Sex Incidents in Himmler’s SS and Police», en Herzog, D. (ed.), Sexuality and German Fascism: 256-290. Nueva York y Oxford: Berghan.
Giménez Caballero, E. 1938. «Trajes y modas en nuestra guerra». Vértice 16: sin paginar.
González Aja, T. 2005. «Monje y soldado. La imagen masculina durante el Franquismo». Revista Internacional de Ciencias del Deporte 1: 64-83. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2005.00105
González Calleja, E. 1994. «Camisas de fuerza: fascismo y paramilitarización». Historia Contemporánea 11: 55- 81.
Guarinos, V. 2007. «Transmedialidades: el signo de nuestro tiempo». Comunicación 5: 17-22.
Hewitt, A. 1996. Political Inversions: Homosexuality, Fascism and the Modernist Imaginary. Stanford: Standford University Press.
Hirsch, M. 1997. Family Frames: Photography, Narrative, and Posmemory. Cambridge Mass. y Londres: Harvard University Press.
Hirsch, M. 1999. «Introduction: Familial Looking», en Hirsch, M. (ed.), The familial Gaze: XI-XXV. Hanover: University Press of New England.
Jato Miranda, D. 1953. La rebelión de los estudiantes: apuntes para una historia alegre del S.E.U. Madrid: Gráficas Cies.
Jedlowski, P. 2000. «La sociología y la memoria colectiva», en Rosa, A.; Bellelli, G. y Bakhurst, D. (eds.), Memoria colectiva e identidad nacional: 123-134. Madrid: Biblioteca Nueva.
Jorge Luis Borges. Álbum biográfico y fotográfico. 1999. Madrid: Alianza Editorial.
Kopytoff, I. 1988. «The cultural biography of things: commoditization as process», en Appadurai, A. (ed.), The Social Life of Things. Commodities in Cultural Perspective: 64-94. Cambridge: Cambridge University Press.
Labanyi, J. 1996. «Women, Asian Hordes and the Threat to the Self in Giménez Caballero’s Genio de España». Bulletin of Hispanic Studies LXXIII (4): 377-387.
Labanyi, J. 2002. «Resemanticizing Feminine Surrender: Cross-gender Identifications in the Writings of Spanish Female Fascist Activists», en Ferran, O. y Glenn, K. M. (eds.), Women’s Narrative and Film in Twentieth-Century Spain: a World of Difference(s): 75-95. Nueva York: Routledge. OJO, NO ESTÁ CITADO EN EL TEXTO
Labanyi, J. 2010. «Doing Things: Emotion, Affect and Materiality». Journal of Spanish Cultural Studies 11(3): 223-233. http://dx.doi.org/10.1080/14636204.2010.538244
Langford, M. 2001. Suspended Conversations. The Aftherlife of Memory in Photographic Albums. Montreal, Londres e Íthaca: McGill-Queen’s University Press.
Langford, M. 2008. «Speaking the Album: An Application of the Oral-Photographic Framework», en Kuhn, A. y McAllister, K. E. (eds.), Locating Memory. Photographic Acts: 223-246. Nueva York y Oxford: Berghahn Books.
Los albergues universitarios del S.E.U. en el verano de 1941. [1941]. Madrid.
Madrileños, un álbum colectivo. 2009. Madrid: Comunidad de Madrid-La fábrica.
Marías, J. 2011. Notas de un viaje a Oriente. Madrid: Páginas de Espuma. PMCid:PMC3262443
Martín de la Guardia, R. 2005. «José Antonio Primo de Rivera o el estilo como idea de la existencia», en Gallego, F. y Morente, F. (eds.), Fascismo en España: 163-178. Barcelona: Intervención Cultural-El Viejo Topo.
Martin-Márquez, S. 2011. Desorientaciones. El Colonialismo español en África y la perfomance de identidad. Barcelona: Bellaterra.
Mendelson, J. 2005. Documenting Spain. Artist, Exhition Culture, and the Modern Nation. University Park: The Pennsylvania State University Press.
Mendelson, J. 2007. Revistas y guerra. 1936-1939. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Mosse, G. L. 1996. «Fascist Aesthetics and Society: Some Considerations». Journal of Contemporary History 31 (2): 245-252. http://dx.doi.org/10.1177/002200949603100202
Ortiz, C. 2005. «Fotos de familia: los álbumes y las fotografías domésticas como forma de arte popular», en Cea, A.; Ortiz, C. y Sánchez-Carretero, C. (eds.), Maneras de mirar: lecturas antropológicas de la fotografía: 189-210. Madrid: CSIC.
Pattinson, S. 2007. Seeing Things. Deeping Relation with Visual Objects. Londres: Scm Prees.
Peña, D. 2010. «Cien años con mujeres en la universidad». El País 8 de marzo de 2010.http:// sociedad.elpais.com/sociedad/2010/03/08/actualidad/1268002812_850215.html (Acceso 17-6-2010).
Richards, M. 1999. Un tiempo de silencio. La guerra civil y la cultura de la represión en la España de Franco, 1936-1946. Barcelona: Crítica.
Rosa, A.; Belleli, G. y Bakhurst, D. 2000. «Representaciones del pasado, cultura personal e identidad nacional», en Rosa, A.; Bellelli, G. y Bakhurst, D. (eds.), Memoria colectiva e identidad nacional: 41-87. Madrid: Biblioteca Nueva.
Rosón, M. 2012a. «Family Photographs: Gender and Love in 1940´s Spain», en de Haro, N. y Tseliou, M. A. (eds.), Gender and Love: Interdisciplinary Perspectives: 125-131. Oxford: Inter-Disciplinary Press.
Rosón, M. 2012b. «Contramodelo a la feminidad burguesa: construcciones visuales del poder en la Sección Femenina de Falange», en Osborne, R. (ed.), Mujeres bajo sospecha. Memoria y sexualidad: 293-310. Madrid: Fundamentos.
Ruiz Carnicer, M. A. 1996. El Sindicato Español Universitario (SEU), 1939-1965. La socialización política de la juventud universitaria durante el franquismo. Madrid: Siglo XXI.
Sedgwick Kosofky, E. 1985. Between Men. English Literature and Male Homosocial Desire. Nueva York: Columbia University Press.
Spackman, B. 1996. Fascist Virilities: Rhetoric, Ideology, and Social Fantasy in Italy. Mineápolis: University of Minnesota Press. PMCid:PMC2233192
Tagg, J. 2005. El peso de la representación. Barcelona: Gustavo Gili.
Theweleit, K. 1987. Male fantasies. Mineápolis: University of Minnesota Press (2 vols.).
Tisseron, S. 2000. El misterio de la cámara lúcida: fotografía e inconsciente. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.
Vázquez García, F. y Cleminson, R. 2011. «Los invisibles». Una historia de la homosexualidad masculina en España, 1850-1939. Granada: Comares.
Vega, J. 2006. «Ver, registrar, interpretar: técnicas gráficas para la reproducción de la fotografía (1840-1880)», en Imatge i Recerca. 9es Jornadas Antoni Varés: 25-60. Gerona: Ayuntamiento de Gerona.
Vega, J. 2010. Ciencia, arte e ilusión en la España Ilustrada. Madrid: CSIC- Polifemo.
Vega, J. 2011. «Monumentalizar la ciudad y registrarla, una contribución moderna al conocimiento». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares LXVI (1): 191-226.
Vincent, M. 2002. «Camisas Nuevas: Style and Uniformity in the Falange Española, 1933-43», en Parkins, W. (ed.), Fashioning the Body Politic: Dress, Gender, Citizenship: 167-187. Oxford-Nueva York: Berg.
Vincent, M. 2006. «La reafirmación de la masculinidad en la cruzada franquista». Cuadernos de Historia Contemporánea 28: 135-151.
Walter, A. L. y Moulton, R. K. 1989. «Photo Albums: Images of Time and Reflections of Self». Qualitative Sociology 12 (2): 155-182. http://dx.doi.org/10.1007/BF00988996
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.