Cultivating Bodies, Modelling Masculinities

Authors

  • Begonya Enguix Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2012.06

Keywords:

Masculinity, Gender, Representation, Hegemony

Abstract


The present work explores the relationships between body, gender and sexuality and analyzes how the discourses on particular bodies are constructed in everyday life. We do so through the analysis of advertising images, of photographs from our own fieldwork, through the narratives evoked by them and also through data obtained during in-depth interviews. Through the analysis of the discursive codes and the conventions of masculinity, we examine the close association between body, gender and sexuality. The masculine body is constructed through marking elements of the sexual otherness and gender that are strongly linked to the body (like gender-crossing and hypergenderization) and that expose the limits of genders and bodies, showing how the latter are constructed and acquire meaning in particular contexts. These processes give rise to the formation of dominant models and counter-models with a strong gender component which maintain and/or resist the male model of beauty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberdi, I. y P. Escario. 2007. Los hombres jóvenes y la paternidad. Bilbao: Fundación BBVA.

Altman, D. 1996. «Rupture or continuity? The internationalization of gay identities». Social Text 48: 77-94. http://dx.doi.org/10.2307/466787

Attwood, F. (ed.). 2009. Mainstreaming Sex. Londres: I.B. Tauris and Co.

Armstrong, E. A. y M. S. Weinberg. 2006. «Identity and competence: The use of culture in the interpretation of sexual images». Sociological Perspectives 49 (3): 411-432. http://dx.doi.org/10.1525/sop.2006.49.3.411

Arnold, R. 2001. Fashion, desire and anxiety. New Brunswick: Rutgers University Press.

Baudrillard, Jean. 1974. La sociedad de consumo, sus mitos, sus estructuras. Barcelona: Plaza y Janés.

Bianciotti, M. C. 2011. «Cuerpo y género: apuntes para pensar prácticas eróticas de mujeres jóvenes. Aportes de Judith Butler y Pierre Bourdieu». Relaces, Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad 6 (3): 25-38. Disponible en: http://www.relaces.com.ar/index.php/relaces/article/view/83/92

Blackman, C. 2009. One Hundred Years of Menswear. Londres: Lawrence King Publishing.

Bordo, S. 1997. «Reading the Male body», en P. L. Moore (ed), Building Bodies: 31-73. New Brunswick: Rutgers University Press.

Bourdieu, P. 1988. La Distinción. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. 1997. Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. 2005a. «La dominación masculina revisitada». Archipiélago, Cuadernos de crítica de la cultura. Crisis de la heterosexualidad y reinvención de la condición humana 67: 9-22.

Bourdieu, P. 2005b. La Dominación Masculina. Barcelona: Anagrama.

Brandes, S. 1991. Metáforas de la masculinidad: sexo y estatus en el folklore andaluz. Madrid: Taurus.

Butler, J. 1990. Gender trouble. Nueva York: Routledge.

Butler. J. 1993. Bodies that matter. On the discursive limits of ‘sex’. Nueva York: Routledge.

Celis, B. 2011. «La ‘Top Model’ es un hombre», en http://www.elpais.com/articulo/agenda/top/model/hombre/elpepigen/20110605elpepiage_2/Tes. Consulta 10 de agosto de 2011.

Clarkson, J. 2008. «The limitations of the discourse of norms. Gay visibility and degrees of transgression». Journal of Communication Inquiry 32: 368-382. http://dx.doi.org/10.1177/0196859908320302

Coles, T. 2009. «Negotiating the field of masculinity: The production and reproduction of multiple dominant masculinities». Men and Masculinities 12: 30-44. http://dx.doi.org/10.1177/1097184X07309502

Collier, M. 2001. «Approaches to Analysis in Visual Anthropology», en T. Van Leeuwen y C. Jewitt (eds), Handbook of Visual Analysis: 35-60. Londres: Sage.

Connell, R. W. 1995. Masculinities. Cambridge: Polity Press.

Connell, R. W. 1997. «Gender politics for men». International Journal of Sociology and Social Policy 17 (1/2): 62-77. http://dx.doi.org/10.1108/eb013292

Connell, R. W. y J. W. Messerschmidt. 2005. «Hegemonic masculinity. Rethinking the concept». Gender & Society 19: 829-859. http://dx.doi.org/10.1177/0891243205278639

Demetriou, D. Z. 2001. «Connell’s concept of hegemonic masculinity: A critique». Theory and Society. 30: 337-361. http://dx.doi.org/10.1023/A:1017596718715

Díaz de Rada, A. 2010. Cultura, antropología y otras tonterías. Madrid: Trotta.

Enguix, B. 1996. Poder y Deseo. Valencia: Alfons el Magnànim.

Enguix, B. 2000. «Sexualidad e Identidades».Gazeta de Antropología 16 (electrónica).

Enguix, B. 2009. «Identities, sexualities and commemorations: Pride parades, public space and sexual dissidence». Anthropological Notebooks XV: 15-35.

Enguix, B. 2010. «Fronteras, cuerpos e identidades gays». Quaderns de l’ICA 26: 83-107.

Enguix, B. 2011. «Cuerpo y Transgresión: De Helena de Céspedes a Lady Gaga». Relaces, Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad 5 (3): 25-38.

Featherstone, M. 1982. «The Body in Consumer Culture». Theory, Culture and Society 1: 18-33. http://dx.doi.org/10.1177/026327648200100203

Featherstone, M.; M. Hepworth y B. Turner (eds.). 1999. The Body: Social Process and Cultural Theory. Londres: Sage.

Foucault, M. 1984. Historia de la Sexualidad (I). La Voluntad de Saber. Madrid: Siglo XXI.

Foucault, M. 1991. Tecnologías del Yo. Barcelona: Paidós.

Galak, E. 2011. «Con Bourdieu y contra Bourdieu. Reflexiones sobre la relación habitus y cuerpo», en V. D’Hers y E. Galak (comps.), Estudios Sociales sobre el Cuerpo: Prácticas, Saberes, Discursos en Perspectiva: 38-56. Buenos Aires: Estudios Sociológicos.

García Cortés, J. M. 2004. Hombres de Mármol. Códigos de representación y estrategias de poder de la masculinidad. Madrid: Egales.

Gibson, R. 2004. «Coverage of Gay Males, Lesbians in Newspaper Lifestyle Sections in Newspaper research Journal». Newspaper Research Journal http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3677/is_200407/ai_n9432119/ Consulta 2 de mayo de 2011.

Giddens, A. 1994. Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. Barcelona: Península.

Gilmore, D. D. 1994. Hacerse Hombre. Concepciones culturales de la masculinidad. Barcelona: Paidós.

Goffman, E. 1968. Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.

Goffman, E. 1979. Gender Advertisements. Nueva York: Harper and Row.

Goffman, E. 1987. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Madrid: Amorrortu-Murguía.

Gómez, M. D. 2008. «El género en el cuerpo». IX Congreso Argentino de Antropología Social: «Fronteras de la Antropología», Posadas, Misiones, 5 al 8 de agosto de 2008. http://www.antropologiadelcuerpo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=236%3Ael-genero-en-el-cuerpo&catid=69%3Acuerpo-y-genero&Itemid=61&lang=pt&showall=1 Consulta 15 de julio de 2011.

Hall, S.; D. Hobson; A. Lowe y P. Willis (eds.). 1980. Culture, Media, Language. Londres: Hutchinson.

Hall, S. 2003. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: The Open University Press /Sage.

Hennen, P. 2005. «Bear bodies, bear masculinity: Recuperation, resistance, or retreat?». Gender & Society 19: 25-43. http://dx.doi.org/10.1177/0891243204269408

Hennen, P. 2008. Faeries, bears and leathermen. Men in community. Queering the masculine. Chicago: The University of Chicago Press.

Herrmann, A. F. 2007. «People get emotional about their money: performing masculinity in a Financial Discusión board». Journal of Computer-Mediated Communication 12 (2).

Holt, M. y C. Griffin. 2003. «Being gay, Being straight and being yourself: local and global reflections on identity, authenticity and the lesbian and gay scene». European Journal of Cultural Studies 6: 404-425. http://dx.doi.org/10.1177/13675494030063008

Howson, A. 2005. Embodying Gender. Londres: Sage.

Jefferson, T. 2002. «Subordinating hegemonic masculinity». Theoretical Criminology 6: 63-88. http://dx.doi.org/10.1177/136248060200600103

Kerrell R. H. 1992. «The Symbolic strategies of Chicago’s gay and lesbian pride day parade», en G. Herdt (ed.), Gay Culture in America. Essays from the Field. Boston: Beacon Press.

Kimmel, M. (ed.). 1987. Changing Men: New Directions in Research on Men and Masculinity. Nueva York: Sage.

Kimmel, M. 2000. The Gendered Society. Oxford: Oxford University Press.

Langman, L. 2003. «Culture, Identity and Hegemony: the Body in a Global Age». Current Sociology: 51 (3-4): 223-247. http://dx.doi.org/10.1177/0011392103051003005

Laqueur, T. 1994. La Construcción del Sexo. Cuerpo y Género desde los Griegos hasta Freud. Madrid: Cátedra.

Levine, M. P. 1998. Gay Macho. Nueva York: New York University Press.

List Reyes, M. 2005. «Hombres: cuerpo, género y sexualidad». Cuicuilco 33:173-202.

Locke, P. 1997. «Male images in the Gay Mass Media and Bear-oriented Magazines: Analysis and Contrast», en L. Wright (ed.), The Bear Book. Readings in the History and Evolution of a Gay Male Subculture: 103-141. Nueva York: Harrington Park Press.

Lusher, D. y G. Robins. 2009. «Hegemonic and other masculinities in local social contexts». Men and Masculinities 11: 387-423. http://dx.doi.org/10.1177/1097184X06298776

Marcel, G. 1935. Etre and Avoir. París: Aubier.

Moore, P. L. (ed.). 1997. Building Bodies. New Brunswick: Rutgers University Press.

Moreno Feliu, P. 2010 Encrucijadas antropológicas. Madrid: Ramón Areces.

Mosse, G. L. 1996. The Image of Man. Oxford: Oxford University Press.

Nixon, S. 2003. «Exhibiting Masculinity», en S. Hall (ed.), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices: 291-337. Londres: The Open University Press-Sage.

O’Barr, W. M. 2008. «Representations of Masculinity and Femininity in Advertisements». Advertising and Society Review s.d.: 1-31.

Paasonen, S.; K. Nilunin y L. Saarinmaa (eds.). 2007. «Pornification. Sex and Sexuality», en Media Culture. Nueva York: Berg.

Pedraza, P. 2009. Venus barbuda y el eslabón perdido. Madrid: Siruela.

Pedraza Gómez, Z. 2003. «Cuerpo e Investigación en Teoría Social», ponencia presentada en la Universidad nacional de Colombia, sede Manizales, en la Semana de la Alteridad http://antropologia.uniandes.edu.co/zpedraza/zp1.pdf Consulta 10 de julio de 2011.

Pringle, R. L. 2005. «Masculinities, sport and power: A critical comparison of Gramscian and Foucauldian inspired theoretical tools». Journal of Sport and Social Issues 29: 256-278. http://dx.doi.org/10.1177/0193723505276228

Ragusa, A. T. 2003. «Social Change in the Media: Gay, Lesbian, Bi, Trans and Queer (GLBTQ) Representation and Visibility in The New York Times. A Critical, Qualitative Social-Historical Content Analysis of The New York Times», en http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-01232003-180107/unrestricted/Angelaragusadissert.pdf Consulta 10 de mayo de 2011.

Reyero, C. 1996. Apariencia e Identidad Masculina. De la Ilustración al Decadentismo. Madrid: Cátedra.

Rohlinger, D. A. 2002. «Eroticizing Men: Cultural Influences on Advertising and Male Objectification». Sex Roles 3 (4): 61-74. http://dx.doi.org/10.1023/A:1016575909173

Sabido Ramos, O. 2010. «El cuerpo y la afectividad como objetos de estudio en la Sociología. Ángulos de lectura en América Latina». Ponencia para el Congreso 2010 de la Asociación de EstudiosLatinoamericanos, Toronto, 6-9- octubre 2010. http://lasa.international.pitt.edu/members/congress-papers/lasa2010/files/2077.pdf Consulta 10 de julio de 2011.

Sáez, J. 2010a. «Excesos de la masculinidad: cultura leather y cultura bear». Mundo peluche: 1-10 (accesible en http:/www.mundopeluche.tk/news/ excesos-de-la-masculinidad- cultura-leather-y-cultura-bear/ Consulta 7 de julio de 2011. Sáez, J. 2010b. «Osos desplumados», en www.bearspain.com/articulo_hartza.htm (Consulta 12 de diciembre de 2010).

Saucier, J. y S. L. Caron. 2008. «An Investigation of Content and Media Images in Gay men’s magazines». Journal of Homosexuality 55 (3): 504-523. http://dx.doi.org/10.1080/00918360802345297 PMid :19042283

Schulze, L. 1997. «On the Muscle», en P. L. Moore (ed), Building Bodies: 9-31. New Brunswick: Rutgers University Press.

Seidler, V. J. 2007. «Masculinities, bodies, and emotional life». Men and Masculinities 10: 9-21. http://dx.doi.org/10.1177/1097184X07299636

Sheff, E. 2006. «Poly-hegemonic masculinities». Sexualities 9: 621-642. http://dx.doi.org/10.1177/1363460706070004

Shilling, C. 2005. The Body in Culture, Technology and Society. Londres: Sage.

Skeggs, B. 1997. Formations of Class and Gender. Londres: Sage.

Trumbach, R. 1993. «London’s Sapphists: from three sexes to four genders in the making of modern culture», en G. Herdt (ed.), Third Sex, Third Gender: 111-136. Nueva York: Zone Books.

Turner, B. S. 1984. Body and Society. Oxford: Basil Blackwell.

Vale de Almeida, M. 1996. The Hegemonic Male. Masculinity in a Portuguese Town. Oxford: Berghahn Books.

Van Zoonen, L. 1994. Feminist Media Studies. Londres: Sage.

Vázquez, F. y A. Moreno. 1997. Sexo y Razón. Una Genealogía de la Moral Sexual en España. Madrid: Akal.

Weeks, J. 1985. Sexuality and its Discontents. Meanings, Myths and Modern Sexualities. Londres: Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203407462

Wright, L. (ed.). 1997. The Bear Book. Readings in the History and Evolution of a Gay Male Subculture. Nueva York: Harrington Park Press.

Downloads

Published

2012-06-30

How to Cite

Enguix, B. (2012). Cultivating Bodies, Modelling Masculinities. Disparidades. Revista De Antropología, 67(1), 147–180. https://doi.org/10.3989/rdtp.2012.06

Issue

Section

Articles