Ambivalences and Transformations of Neobakala Festivities
DOI:
https://doi.org/10.3989/dra.2020.020Keywords:
Affectivity, Body, Rituals, Carnivals, CapitalismAbstract
This article ethnographically explores how the neobakala music scene creates ritual and carnivalesque practices to deal with the affective states produced by late capitalism in urban societies. To this end, this study takes as its point of reference the theoretical and methodological proposal of affectivity suggested by Alexandre Surrallés (2005). The article therefore explores the capitalist body and personhood, and identifies its affective states and identity discourses to see how these are projected and reflected. The paper also considers the contributions to the understanding of nostalgia made by Arjun Appadurai (2001) and Sinji Hirai (2009) and finally explores its relations with memory, revealing that, in this case, nostalgia seems to erode memory.
Downloads
References
Anta Félez, José Luis. 2007. Segmenta antropológica. Un debate crítico con la antropología social española. Granada: Universidad de Granada.
Appadurai, Arjún. 2001. La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: FCE.
Appadurai, Arjún. 2016. Banking on Words: The Failure of Language in the Age of Derivative Finance. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226318806.001.0001
Bajtín, Mijaíl. 1989. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Madrid: Alianza.
Bhabha, Homi. 1994. El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Bourdieu, Pierre. 2003. «Participant Objectivation». Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.), 9: 281-294. https://doi.org/10.1111/1467-9655.00150
Butler, Judith. 2007. El género en disputa. Barcelona: Paidós.
Connerton, Paul. 1989. How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511628061 PMid:2529044
Connor, Steven. 2004. «Edison's Teeth: Touching Hearing» en Veit Erlmann (ed.), Hearing Cultures. Essays on Sound, Listening and Modernity: 153-172. Oxford: Berg. https://doi.org/10.4324/9781003103189-8 PMid:31368408
Díaz G. Viana, Luis. 2005. «Los caminos de la memoria: oralidad y textualidad en la construcción social del tiempo». Acta Poética, 26, 1-2: 181-217. https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2005.1-2.169
Feixa, Carles. 1998. De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona: Ariel.
Feixa, Carles, Ariadna Fernández-Planells y Mónica Figueras- Maz. 2016. «Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social». Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14: 107-120.
García García, Antonio. 2008. «¿Qué le pasa a los hombres?: A propósito de las dinámicas identitarias masculinas en la modernidad tardía». Arxius de sociologia, 19: 41-51.
García García, Antonio. 2010. «Exponiendo hombría. Los circuitos de la hipermasculinidad en la configuración de prácticas sexistas entre varones jóvenes». Revista de Estudios de Juventud, 89: 59-78.
Gutiérrez Estévez, Manuel. 2006. «Sentido común y sueño de los sentidos», en Beatriz Muñoz González y Julián López García (coords.), Cuerpo y medicina: textos y contextos culturales: 57-84. Cáceres: Cicon.
Gutiérrez Estévez, Manuel. 2009. «Ambivalencias elementales. Representaciones amerindias». Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia, 25: 141-160.
Hirai, Sinji. 2009. Economía política de la nostalgia: un estudio sobre la transformación del paisaje urbano en la migración transnacional entre México y Estados Unidos. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa.
Leste, Eduardo. 2018. Memoria y nostalgia en la industria musical: el caso de la música electrónica. Tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid.
Leste, Eduardo. 2020. «Identidad, memoria y nostalgia de la escena neobakala madrileña». Revista de Antropología Social, 29(1), 1-15. https://doi.org/10.5209/raso.68458
Levin, David. 1993. Modernity and the Hegemony of Vision. Berkeley: University of California Press.
Marcus, George y Michael Fischer. 1986. «La repatriación de la antropología como crítica cultural», en La antropología como crítica cultural. Un momento experimental en las ciencias humanas: 169-202. Buenos Aires: Amorrortu.
Martínez Noriega, Dulce Asela. 2014. «Música, imagen y sexualidad: el reggaetón y las asimetrías de género». El Cotidiano, 186: 63-67.
Mauss, Marcel. 2002. The Gift. The Form and Reason for Exchange in Archaic Societies. Londres: Routledge.
Micarelli, Giovanna. 2018. «Investigar en un mundo encantado: los aportes de las metodologías indígenas al quehacer etnográfico». Universitas Humanística, 86: 219-245. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh86.imei
Observatorio Metropolitano. 2007. Madrid: ¿la suma de todos? Globalización, territorio, desigualdad. Madrid: Traficantes de sueños.
Said, Edward. 2001. «Cultura, identidad e historia», en G. Schröder y H. Breuninger (comps.), Teoría de la cultura. Un mapa de la cuestión: 37-53. Buenos Aires: FCE.
St. John, Graham. 2008. Victor Turner and Contemporary Cultural Performance. Nueva York: Berghahn.
St. John, Graham. 2014. «Liminal Being: Electronic Dance Music Cultures, Ritualizationand the Case of Psytrance», en Andy Bennet y Steve Waksman (eds.), The SAGE Handbook of PopularMusic: 243-260. Londres: SAGE. https://doi.org/10.4135/9781473910362.n14
Straw, Will. 1991. «Systems of Articulation, Logics of Change: Communities and Scenes in Popular Music». Cultural Studies, 5, 3: 368-388. https://doi.org/10.1080/09502389100490311
Surrallés, Alexandre. 2003. «Face to Face: Meaning, Feeling and Perception in Amazonian Welcoming Ceremonies». Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.), 9: 775-791. https://doi.org/10.1111/j.1467-9655.2003.00173.x
Surrallés, Alexandre. 2005. «Afectividad y epistemología en las ciencias humanas». AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana. Núm. Especial. Noviembre-Diciembre 2005. Disponible en: <http://www.aibr.org/antropologia/44nov/articulos/nov0502.pdf>.
Surrallés, Alexandre. 2009. «De la intensidad o los derechos del cuerpo. La afectividad como objeto y como método». Runa, 30, 1: 29-44.
Tomé, Pedro. 2016. «Paisajes serranos en una economía política de los sentimientos», en Luis Díaz Viana y Dámaso Javier Vicente Blanco (eds.), El patrimonio cultural inmaterial de Castilla y León: propuestas para un atlas etnográfico: 161-182. Madrid: CSIC.
Tomé, Pedro. 2017. «La nostalgia como cronopolítica. A propósito de los paisajes y las gentes de Gredos». Reflexiones Rayanas, 2: 221-240. Ávila: Asociación de Antropología de Castilla y León.
Turner, Victor. 1982. From Ritual to Theatre. The Human Seriousness of Play. Nueva York: PAJ.
Turner, Victor. 1988. El proceso ritual: estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
Valle, Teresa del. 1988. Korrika: rituales de la lengua en el espacio. Barcelona: Anthropos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.