The Spaces as a Device for the Construction of Contemporary Corporal and Choreographic Practices. About Contact Improvisation in the Spanish Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.02.005

Keywords:

Dance, Spaces, Body Techniques, Contact Improvisation

Abstract


This article categorizes and analyzes the places where contact improvisation (CI) is danced in Spain between the years 2010 and 2015. Starting from the idea that space is not only constructed, but in turn defines bodies and ideologies in concurrence with different practices, we identify some directions, confluences or tensions that are established between the corporal, artistic, educational and therapeutics techniques to which the CI dance is rooted. Both, content analysis and fieldwork indicate an expansion in the number and category of places for the practice of CI in Spain; we highlight, in this regard, the increase of residential rural spaces along with a wide range of urban spaces of dance, interdisciplinary and multipurpose. These trends in the use of various spaces for CI inform about the definition and about the development of a broad spectrum of choreographic tendencies and social movements. CI shares aesthetic, ethical or educational principles, including collective management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Águila, Cornelio. 2007. «Las actividades físicas de aventura en la naturaleza: ¿un fenómeno moderno o posmoderno?». Apunts Educación Física y Deportes 89: 81-87.

Águila, Cornelio y Álvaro Sicilia. 2014. «La actividad física en España ante la dialéctica modernidadposmodernidad: el caso de los centros de fitness». Movimiento 20(3): 1223-1242. Disponible en: <http://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/43859/31607>. Fecha de acceso: 08 jul. 2016.

Albert, María. 2015. «Yoga en España. Proceso de regulación profesional». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares 70(2): 355-377. https://doi.org/10.3989/rdtp.2015.02.003

Albright, Ann C. 2013. Engaging Bodies. The Politics and Poetics of Corporeality. Middletown: Wesleylan University Press.

Ballesteros, Jesús. 2000 [1989]. Posmodernidad: decadencia o resistencia. Madrid: Tecnos.

Banes, Sally. 2002. Terpsicore en baskets. Post-modern dance. París: Chiron.

Becker, Carolina. 2009. «Contact on Mallorca». Contact Quarterly 34(2): 47.

Borque, Déborah. 2015. Antecedentes artísticos de la danza Contact Improvisation: visiones educativas de los contacters. Tesis doctoral inédita. Madrid: Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica, Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid. PMCid:PMC4567811

Boullosa, Mónica y Víctor Montes. 2011. «Danza con el tacto». Disponible en: <http://cusamaco.eu/contact-improvisacion/>. Fecha de acceso: 24 oct. 2016.

Brozas, María Paz. 2000. «Contact Improvisation: danza, acrobacia y pedagogía corporal», en J.P. Fuentes y M. Macías (eds.), Actas I Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte: 309-316. Cáceres: Universidad de Extremadura.

Brozas, María Paz. 2013. «La accesibilidad en la danza Contact Improvisation». Arte y Movimiento 8: [s. p.]. Disponible en <http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/artymov/article/view/919>. Fecha de acceso: 20 sep. 2016.

Brozas, María Paz. 2014. «Naturaleza estética y pedagógica de las jams de danza Contact Improvisation en España». Cuerpo, cultura y deporte 26(9): 107-118. doi: 10.12800/ccd.v9i26.429 https://doi.org/10.12800/ccd.v9i26.429

Brozas, María Paz. 2016. «Expansión geográfica y conceptual de la danza Contact Improvisation en España (1990-2000)». Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y educación 30: 30- 35. Disponible en: <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5390981.pdf>. Fecha de acceso: 08 ene. 2016.

Brozas, María Paz y Teresa García. 2014a. «Contact Improvisation in Spain. Dance, body and geography. A study lab at the Contact Festival Freiburg 2009». Contact Quarterly Webtext 39(1): [s. p.]. Disponible en: <https://contactquarterly.com/contact-improvisation/newsletter/view/ci-inspain#$>. Fecha de acceso: 14 feb. 2014.

Brozas, María Paz y Teresa García. 2014b. «Los comienzos de la danza Contact Improvisation en España (1980-1990)». Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte 53(14): 169-181. Disponible en: <http://cdeporte.rediris.es/revista/revista53/artcomienzos433.htm>. Fecha de acceso: 02 feb. 2017.

Brozas, María Paz y Miguel Molinero. 2015. Telas Aéreas: cuaderno de aprendizaje. León: Universidad de León.

Brozas, María Paz y Miguel Vicente. 1999. Actividades acrobáticas grupales y creativdad. Madrid: Gymnos.

Brozas, María Paz, Idoya Zabaleta y Leticia Morales. 2001. «Contact Improvisation: bases pedagógicas», en Curso de Verano del INEF de Castilla y León: 27-38. Valladolid: Junta de Castilla y León.

Brugarolas, M.ª Luisa. 2015. «Contact Improvisation», en M.ª Luisa Brugarolas, El cuerpo plural. Danza integrada en la inclusión. Una renovación de la mirada: 313-325. Tesis doctoral. Universidad de Valencia: Departamento de Escultura.

Casta-er, Marta y Carlota Torrents. 2008. «Educación integral mediante el Contact Improvisation». Tándem. Didáctica de la Educación Física 26: 91-100.

Casta-er, Marta, Carlota Torrents, María Disunova y Teresa Anguera. 2009. «Instrumentos de observación ad hoc para el análisis de las acciones motrices en Danza Contemporánea, Expresión Corporal y Danza Contact-Improvisation». Apunts, Educación Física y Deportes 96: 14-23.

Certeau, Michel. 2000. La invención de lo cotidiano y artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.

Curtis, Jess. 2015. «Movement in the Men's movement: Contact Improvisation and social change». Journal of Dance & Somatic Practices 7(2): 129-142. https://doi.org/10.1386/jdsp.7.1.129_1

Dymoke, Katy. 2014. «Contact improvisation, the non-eroticized touch in an "art-sport"». Journal of Dance & Somatic Practices 6(2): 205-218. doi:10.1386/jdsp.6.2.205_1 https://doi.org/10.1386/jdsp.6.2.205_1

Fabius, Jeroen. 2010. «Esa desconocida, la danza por hacer. Ideas más destacadas en 30 a-os de educación de danza en la School for New Dance». Cairon, Revista de Estudios de Danza 13: 189-202.

Foucault, Michel. 2009. Le corps utopique, Les hétérotopies. Clamecy: Nouvelles Éditions Lignes.

García-Doménech, Sergio. 2014. «Percepción social y estética del espacio público urbano en la sociedad contemporánea». Arte, Individuo y Sociedad 26(2): 301-305. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n2.41696

Gil, José. 2001. Movimiento total. O corpo e a danca. Lisboa: Relogio d'agua.

Gimeno, Patricia (2014). «The Magic Moment. Aplicación de la teoría del Flow a la práctica del Contact Improvisation para el refuerzo de la autoconfianza», en Carmen Giménez (ed.), La investigación en Danza en España 2014: 419-428. Valencia: Ediciones Mahali.

Gogerly, Liz. 2012. Street Dance. Minneapolis: Lerner Publications Company.

Gómez, Rafael. 2013. «La estética de la rebeldía: del situacionismo a la okupación». Arte y Ciudad : Revista de Investigación, extra 3.1: 199-214. Disponible en: <http://www.arteyciudad.com/revista/index.php/num1/article/view/116/263>. Fecha de acceso: 07 oct. 2016.

Josa-Jones, Paula. 2011. «Common body, the dancer, the horse». Contact Quarterly 36(1): 13-19.

Le Breton, David. 1991. Corps et societés. Essai de sociologie et d'anthropologie du corps. París: Meridiens Klinscksieck.

Lefebvre, André. 2013 [1974]. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.

Lifschitz, Mariana. 2010. Permiso para bailar. Un documental sobre Contact Improvisation. Documental. Buenos Aires: La noche del cine.

Louppe, Laurence. 2011. Poética de la danza contemporánea. Salamanca: Universidad de Salamanca. PMid:21643789

Maldonado, Virginia. 2013. «Contact in Málaga, Spain». Contact Quarterly 38(1): [s. p.]. Disponible en: <https://contactquarterly.com/contact-improvisation/newsletter/view/contact-in-malagaspain#$>. Fecha de acceso: 02 abr. 2016.

Márcia, Ana, Humberto L. De Deus y Javier Olivera. 2008. «El crecimiento del ecoturismo y de las actividades físicas de aventura en la naturaleza (AFAN): elementos para comprender la situación actual en España y Brasil». Apunts. Educación Física y Deportes 94: 45-53.

Mauss, Marcel. 1979. «Concepto de la técnica corporal», en Sociología y Antropología: 337-356. Madrid: Tecnos.

Melguizo, Javier. 2010. «Bailando contact». Disponible en: <http://www.javiermelguizo.com/integracioncreadora_textos5.html>. Fecha de acceso: 21 abr. 2015.

Milstein, Diana y Héctor Mendes. 1999. La escuela en el cuerpo. Madrid: Mi-o y Dávila.

Mu-oz, María y Pep Ramis (eds). 2013. «Sobre la vida en este lugar», en Swimming Horses: 62-63. Gerona: Mal Pelo.

Morales, Leticia. 2014. «Danza en familia: un juego entre padres e hijos». Mini Danza. Revista especializada en danza infantil. Disponible en: <https://minidanzarevista.wordpress.com/2014/03/ 25/danza-en-familia-un-juego-entre-padres-e-hijos/>. Fecha de acceso: 28 oct 2016.

Novack, Cynthia. 1990. Sharing the Dance, contact improvisation and American culture. Madinson: University of Wisconsin Press.

Padilla, Carmen y Yolanda Hermoso. 2002. «De la danza improvisación a la danza contacto». Disponible en: <http://www.expresiva.org/wp-content/uploads/2015/02/X009_De_la_danza_improvisacion.pdf>. Fecha de acceso: 23 oct. 2016. Originalmente publicada en: EducaÇao Física. AssociaÇao de profissionais de EducaÇao Física 1-2: 43-47.

Padilla, Carmen y Raquel Zurdo. 2009. «Desarrollo de la creatividad a través de la danza improvisación y la danza contacto. Valores y aplicaciones en educación primaria y secundaria», en Kiki Ruano y Galo Sánchez (eds.), Expresión corporal y educación: 217-258. Sevilla: Wanceulen.

Paxton, Steve. 1993. «Drafting interior techniques». Contact Quarterly 18(1): 64-78.

Paxton, Steve, Anne Kilcoyne y Kate Mount. 1993. «On the Braille in the Body: An Account of the Touchdown Dance Integrated Workshops with Visually Impaired and the Sighted». Dance Research 11(1): 3-51. https://doi.org/10.2307/1290603

Pérez, Aimar. 2014. «Entrevista de Manuel Olveira a Aimar Pérez Gali», en Manuel Olveira (ed.), Conferencia performativa. Nuevos formatos, lugares, prácticas y comportamientos artísticos: 175- 188. León: Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León.

Pérez Royo, Victoria (ed.). 2008. ¡A bailar a la calle! Danza contemporánea, espacio público y arquitectura. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Prost, Antoine. (1992). «Fronteras y espacios de lo privado», en Philippe Airès y Georges Duby (eds.), Historia de la vida privada. La vida privada en el siglo XX: 13-153. Madrid: Taurus. PMCid:PMC1015828

Prouteau, Nino. (2008). «Conférence sur la danse in situ, in situ». Documento académico inédito. Disponible en: <http://www.danse.univ-paris8.fr/>. Fecha de acceso: 3 nov. 2016.

Romero, Pedro. 2015. «Tres excursiones. Formulaciones en torno a los efectos y afectos de la danza y el baile», en Ixiar Rozas y Quim Pujol (eds.), Ejercicios de ocupación. Afectos, vida y trabajo: 251-266. Barcelona: Mercat de les Flors.

Saraví, Jorge. R. 2015. «Prácticas corporales urbanas y Educación Física: nuevos desafíos y posibilidades», en A.F. Rodríguez, J.R. Tobar y D.M. Olivares (eds.), Educación Física y Ciencias del Deporte. Guayaquil: CIDE.

Sennet, Richard (1997). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial.

Suquet, Annie. 2006. «El cuerpo danzante: un laboratorio de la percepción», en Historia del cuerpo: el siglo XX, vol. 3: 379-399. Madrid: Taurus.

Szeemann, Harald. 2003. «Monte Veritá», en Claire Rousier (ed.). Être ensemble. Figures de la communauté en danse depuis le XXe siècle: 17-40. Pantin: Centre national de la danse.

Thiberghien, Gilles. 2007. «Lawrence Halprin: danse et movement du monde». Les carnet du paysage 13-14: 48-63.

Torrents, Carlota, Marta Casta-er, María Dinunova y María Anguera. 2010. «Discovering new ways of moving: observational analysis of motor creativity while dancing contact improvisation and the influence of the partner». Journal of Creative Behavior 44(1): 45-61. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2010.tb01325.x

Torrents, Carlota, Robert Hristovski y Natàlia Balagué i Senre (2013). «Creatividad y emergencia espontánea de habilidades de danza». Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación 24: 129-134.

Vendrell, Esther. 2008. «La contemporaneidad coreográfica en Catalunya: una expresión de la etapa democrática de fin de siglo». Assaig de teatre: revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral 232: 68-69. Disponible en <http://www.raco.cat/index.php/assaigteatre/article/viewFile/182686/235353>. Fecha de acceso: 4 nov. 2016.

Vicente, Miguel. 2010. «La construcción social del cuerpo sano. El estilo de vida saludable y de las prácticas corporales de la forma como exclusión». Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas 28(4): 119-145.

Zurdo, Raquel. 2005. «La improvisación de la Danza Contacto o la libertad de danzar», en Actas de las II Jornadas Regionales de Expresión Corporal: 101-113. Cádiz: Asociación Gaditana de Docentes de Educación Física. PMCid:PMC1174920

Zurdo, Raquel. 2008. «Danzando con-tacto», en Galo Sánchez, Javier Coterón, Javier Gil y Antonio Sánchez (eds.), El movimiento expresivo: 205-210. Salamanca: Amarú.

Downloads

Published

2017-12-30

How to Cite

Brozas Polo, M. P. (2017). The Spaces as a Device for the Construction of Contemporary Corporal and Choreographic Practices. About Contact Improvisation in the Spanish Context. Disparidades. Revista De Antropología, 72(2), 397–421. https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.02.005

Issue

Section

Articles