The Problem of Categories and their Uses in the Construction of Diversity in Schools
DOI:
https://doi.org/10.3989/rdtp.2014.01.006Keywords:
School, Sociogram, Intercultural Integration, Social Network, NationalityAbstract
This article analyzes the problems related to the representation of national categories through the implementation of a sociogram in schools with a high percentage of foreign students. We discuss the theoretical assumptions about the use of sociograms to measure and build social integration in multicultural contexts. The mismatch produced between the results obtained through this tool and the results provided by my participant observation in classes, contributes to problematise the issues of representation and categorization contained in the interculturality as an educational project. Finally, the article points the limits of the implementation of sociograms in multinational and segregated contexts as well as the problems presented by the category «nationality» in that context.
Downloads
References
Alegre Canosa, M. S. 2008. «Geografías adolescentes y contacto intercultural. Una visión desde elámbito escolar». Papers 90: 33-98.
Allport, G. 1954. The Nature of Prejudice. Cambridge MA: Addison-Wesley. PMid:13204492
Arnáiz, P. y De Haro, R. 2003. «Alumnos magrebíes en las aulas: analizar y comprender el presente para transformar y mejorar el mañana». Educación, Desarrollo y Diversidad 6 (3): 63-82.
Aronson, E. y González, A. 1988. «Desegregation, jigsaw and the Mexican-American experience», En Katz, P. y Taylor, D. (eds.), Eliminating racism. Nueva York: Plenum.
Arruga, A. 1983. Introducción al test sociométrico. Barcelona: Herder. PMid:6418988
Austin, J. L. 1962. How to do things with words. Oxford: Oxford University Press.
Ballesteros Velázquez, B. y Gil Jaurena, I. (coords.). 2012. Diversidad cultural y eficacia de la escuela. Un repertorio de buenas prácticas en centros de educación obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación.
Banks, J.A. 2006. «Improving Race Relations in Schools: From Theory and Research to Practice». Journal of Social Issue 62 (3): 607-614. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.2006.00476.x
Bauman, Z. 1990. Thinking Sociologically. Oxford: Blackwell. PMCid:PMC1580185
Berry, J.W. 1997. «Immigration, acculturation, and adaptation». Applied Psychology 46 (1): 5-34.
Besalú, X. 2002. Diversidad cultural y educación. Madrid : Síntesis. PMid:12020166
Bourdieu, P. y Wacquant, J. D. 1992. An invitation to reflexive sociology. Cambridge: Polity Press.
Cousin, O. 2002. «Les ambivalentes du travail. Les salariés peu qualifiés dan les centres d'appel». Sociologie du Travail 44: 499-520. http://dx.doi.org/10.1016/S0038-0296(02)01259-1
Criswell, J. H. 1939. «A sociometric structure of race cleavage in the classroom». Archives of Psychology 33 (235): 1-82.
De Federico de la Rúa, A. 2004. «Los espacios sociales de la transnacionalidad. Una tipología de la integración relacional de los migrantes». REDES-Revista hispana para el análisis de redes sociales 7 (4): 125-150.
De Rudder, V. 1997. «Quelques problèmes épistémologiques liés aux définitions des populations immigrantes et de leur descendance», en Aubert, F. et al. (eds.), Jeunes issus de l'immigration. París: L'Harmattan.
Del Olmo, M. 2010. Dilemas éticos en antropología. Las entretelas del trabajo de campo Etnográfico. Madrid: Trotta.
Díaz de Rada, A. 2013. «Etnografía de la escuela más allá de la etnografía y de la escuela: tensiones disciplinares y aplicabilidad de los saberes etnográficos». Educación y futuro:Revista de investigación aplicada y experiencias educativas 29: 13-39.
Dodge, K. A., Coie, J. D., Pettit, G. S., y Price, J. M. 1990. «Peer status and aggression in boys' groups: Developmental and contextual analyses». Child Development 61: 1289-1309. http://dx.doi.org/10.2307/1130743 PMid:2245725
Dubet, F. 2008. Faits d'école. París: Édition de l’École des Hautes Études en Sciences Sociales.
Dubois, V. 2003. La vie au guichet: relation administratie et traitrement de la misère. Paris: Económica.
Fernández Enguita, M.; Gaete, J. M. y Terrén, E. 2008. «¿Fronteras en las aulas? Contacto transcultural y endogamia en las interacciones del alumnado». Revista de Educación 345: 157-181.
Fernández Prados, J. S. y Soriano Ayala, E. 1997. «Realidad multicultural en las escuelas del poniente almeriense». Boletín del Instituto de Estudios Almerienses 7: 191-199.
Garay, A.; Íñiguez, L. y Martínez, L. M. 2003. «La perspectiva discursiva en psicología social». Subjetividad y procesos cognitivos 7: 105-130.
García Castaño, F. J. y Carrasco, S. (eds.). 2008. Población inmigrante y escuela. Conocimientos y saberes de investigación. Textos reunidos en homenaje a Eduardo Terrén Lalana. Colección Estudios Creade, 5. Madrid: Ministerio de Educación.
García Castaño, F. J. y Olmos Alcaraz, A. (eds.). 2012. Segregación escolar y construcción de la diferencia en la escuela. Madrid: Trotta.
García Castaño, F. J. y Rubio Gómez, M. 2013. «"Juntos pero no revueltos": Procesos de concentración escolar del alumnado extranjero en determinados centros educativos». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares LXVIII (1): 7-31.
Gázquez Linares, J. J.; Pérez Fuentes, M. C.; Cangas Díaz, A. J. y Yuste Rossell, N. (coords.). 2007. Mejora de la convivencia y programas encaminados a la prevención e intervención del acoso escolar. Almería: Grupo Editorial Universitario.
Giménez, C. 2010. El interculturalismo: propuesta conceptual y aplicaciones prácticas. Bilbao: Observatorio Vasco de Inmigración.
Hewstone, M. y Brown, R. 1986. «Contact is not enough. An inter-group perspective on the «contact hypothesis», en Hewstone, M y Brown, R (eds.), Contact and Conflict in Intergroup Encounters. Oxford: Basil Blackwell.
Ibáñez, J. 1986. «Del pensamiento lineal al pensamiento complejo». Alfoz 51: 13-18.
Jenkins, R. 2000. «Categorization: Identity, Social Process and Epistemology». Current Sociology 48 (3): 7-25. http://dx.doi.org/10.1177/0011392100048003003
Jones, R. 2009. «Categories, borders and boundaries». Progress in Human Geography 33 (2): 174-189. http://dx.doi.org/10.1177/0309132508089828
Kohli, M. 2000. «The battlegrounds of European Identity». European Societies 2 (2): 113-137. http://dx.doi.org/10.1080/146166900412037
Koster, M.; Nakken, H.; Pijl, S.J. y van Houten, E. 2009. «Being part of the peer group: A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education». International Journal of Inclusive Education 13 (2): 117-140. http://dx.doi.org/10.1080/13603110701284680
Lamo de Espinosa, E. 1989. Delitos sin víctima. Orden social y ambivalencia moral. Madrid: Alianza Universidad. López Castro, G. 2000. «Richard y sus amigos. Sociometría de las relaciones en la escuela». Relaciones 21 (83): 121-138.
Martín, E. 2011. «The Influence of Diverse Interaction Contexts on Students' Sociometric Status». The Spanish Journal of Psychology 14 (1): 88-98. http://dx.doi.org/10.5209/rev_SJOP.2011.v14.n1.7
Martínez Gutiérrez, P. 1999. «El sociograma como instrumento que desvela la complejidad». Empiria, Revista de Metodología en Ciencias Sociales 2: 129-151.
Martínez Urralde, M. J. (ed.). 2010. «Y para muestra...políticas educativas de inmigración y modelos de escuela que practican la interculturalidad». Revista española de educación comparada 18: 371-373.
Merton, R. K. 1980. Ambivalencia sociológica y otros ensayos. Madrid: Espasa Calpe.
Moreno, J. L. 1954. Fundamentos de la Sociometría. Buenos Aires: Paidós. Parsons, T. 1976. «La clase como sistema social: Alguna de sus funciones en la sociedad americana», en Gras, A (ed.). Textos fundamentales de la Sociología de la Educación. Madrid: Narcea.
Ponce Solé, J. 2007. Segregación escolar e inmigración contra los guetos escolares: Derecho y políticas públicas urbanas. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Poveda, D.; Franzé, A.; Jociles, M. I.; Rivas, A.; Villaamil, F.; Peláez, C. y Sánchez, P. 2012. «La segregación étnica en la educación secundaria de la ciudad de Madrid: Un mapa y una lectura crítica», en García-Castaño, F. J. y Carrasco, S. (eds.), Población inmigrante y escuela: Conocimientos y saberes de investigación (CD-ROM). Madrid: IFIIE/CREADE.
Pulido, R. 2003. «Entonces, ¿cuántas culturas distintas tienes en tu clase?». Educación, desarrollo y diversidad 6 (3): 1-14.
Rovira Kaltwasser, C. 2012. «The ambivalence of populism: threat and corrective for democracy». Democratization 19 (2): 184-208. http://dx.doi.org/10.1080/13510347.2011.572619
Solbes, I. et al. 2011. «El contacto interétnico y su influencia sobre los prejuicios étnicos a lo largo de la niñez». Anales de Psicología 27 (3): 670.
Tedesco, J. C. 1995. El nuevo pacto educativo. Educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna. Madrid: Anaya.
Van Den Heuvel, H. y Meertens, R. W. 1989. «The culture assimilated, it is possible to improve interethnic relations by emphasizing ethnic differences?», en Van Oudenhoven, J. P y Wilemsen, T. M. (eds), Ethnic Minorities. Amsterdam: Swets y Zitlinger. PMCid:PMC1133602
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.