La música en el barrio como elemento de afirmación identitaria (El ejemplo de Vallecas)

Authors

  • Alberto Urrutia Valenzuela

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.27

Keywords:

Neighborhood, Vallecas (Madrid), Music, Flamenco, Rock-and-roll, Identity

Abstract


A number of cultural and sociological features give the neighborhood of Vallecas a strong identity and personality. From a cultural perspective, two musical genres, flamenco and rock-and-roll, greatly contributed to this idiosyncrasy ever since immigrants from other parts of Spain started to settle in large numbers in the district in the early 1900s. Coming most of them from Andalusia, the first waves of immigrants brought with them flamenco, which they developed and spread, thereby helping them cope with their sense of having been uprooted from their home towns and villages because of their migration. By contrast, the children of these immigrants, born in Vallecas, rejected this music that their parents would play and listened to, embracing rock-and-roll instead. For them, rock-and-roll became a new basis on which to assert the identity of their own generation as well as a means for socially expressing themselves and participating in the larger society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blacking, John. 2006. ¿Hay música en el hombre? Madrid: Alianza Editorial.

Cirujano Marín, Paloma y Matilde Fernández Montes (dirs.). 2007. Cultura en Vallecas 1950-2005. La creación compartida. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, Junta Municipal de Villa de Vallecas.

Cruces, Francisco. I-1999. ”Con mucha marcha (El concierto pop-rock como contexto de participación)”, Trans (Revista Transcultural de Música) 4. http://www.sibetrans.com/trans/trans4/cruces.htm

Finnegan, Ruth. 2002. “¿Por qué estudiar la música? (Reflexiones de una antropóloga desde el campo)”. Trans (Revista Transcultural de Música) 6. http://www.sibetrans.com/trans/trans6/finnegan.htm Traducción de Francisco Cruces.

Elorriaga, Teresa. 2001: “Vallecas de 1800 a 1950: un proceso de integración en la vida urbana madrileña”, en Matilde Fernández Montes (ed.), Vallecas Historia de un lugar de Madrid: 237-319. Madrid: CSIC-Ayuntamiento de Madrid, Junta Municipal de Villa de Vallecas.

Escribano, Antonio. 1990. “Y Madrid se hizo flamenco”. Madrid: Avapiés.

López Núñez, Jorge. 2007: “Entre el Flamenco y el Rock. Vallecas y Vallekas”, en Paloma Cirujano Marín y Matilde Fernández Montes (dirs.), Cultura en Vallecas 1950- 2005. La creación compartida 161-178. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, Junta Municipal de Villa de Vallecas.

Merrian, P. Alan. 2001. “Usos y funciones de la música” en Las culturas musicales (Lecturas de Etnomusicología): 275-298. Madrid: Trotta.

Downloads

Published

2007-06-30

How to Cite

Urrutia Valenzuela, A. (2007). La música en el barrio como elemento de afirmación identitaria (El ejemplo de Vallecas). Disparidades. Revista De Antropología, 62(1), 85–110. https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.27

Issue

Section

Articles