Female representations in the Mexican traditional ballad. Heroines and antiheroines

Authors

  • Magdalena Altamirano San Diego State University-Imperial Valley

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2010.15

Keywords:

Ballad, Traditional, Representations, Women

Abstract


This article examines several female representations of the Mexican traditional ballad (corrido), positive and negative, in secondary or in primary roles. In traditional ballads of Mexico, women’s prominence tends to increase throughout actions that are seen as an offense to male characters and which result in the assassination of the offenders. However, in the traditional corrido, women can acquire a positive main role through their performance in armed fights, as long as women use their «masculine» skills —bravery or ability in the use of weapons— to collaborate in the defense of male characters. The influence of other ballad manifestations, for example commercial corridos or narcocorridos, might help to increase the presence of the brave woman archetype in the traditional ballads of Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Beltrán, G. 1985. Cuijla. Esbozo etnográfico de un pueblo negro. México: Fondo de Cultura Económica-Secretaría de Educación Pública.

Altamirano, M. 2007. “De la copla al corrido: influencias líricas en el corrido mexicano tradicional”, en A. González (ed.). La copla en México: 261-271. México: El Colegio de México.

Avitia Hernández, A. (ed.) 1997-1998. Corrido histórico mexicano. Voy a cantarles la historia. 5 vols. México: Porrúa. Colección Altamirano. Colección inédita de corridos, romances y coplas recogidos por Magdalena Altamirano en los estados de Guerrero y Oaxaca entre 1984 y 1985. Colección Zavala. Colección inédita de romances, corridos, cuentos y leyendas recogidos por Mercedes Zavala en los estados de Coahuila, Nuevo León, San Luis Potosí y Zacatecas entre 1986 y 1994.

Díaz Roig, M. 1990. “Rosita Alvírez: una cala en un corrido mexicano tradicional”. Literatura Mexicana 1 (1): 97-124.

Duvalier, A. 1937. “Romance y corrido. II. Corrido”. Crisol 15 (87): 8-16, 15 (88): 35-41.

Esparza Sánchez, C. 1976. El corrido zacatecano. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia-Universidad Autónoma de Zacatecas.

Flores, E. 2007. “Coplas de malhechores: La Carambada”, en A. González (ed.), La copla en México: 95-111. México: El Colegio de México.

Frenk, M. 1975. “Prólogo”, en M. Frenk et al. Cancionero folklórico de México, I. Coplas del amor feliz: xv-xlvi. México: El Colegio de México.

Garza [Ramos] de Koniecki, M. del C. 1968. “Fisonomía del héroe en el corrido mexicano”. Diálogos 4 (24): 12-16.

Garza [Ramos] de Koniecki, M. del C. 1994. “Aproximación a los personajes del corrido mexicano”, en D. Catalán et al. (eds.). De balada y lírica, 1. Tercer Coloquio Internacional del Romancero: 461-474. Madrid: Fundación Menéndez Pidal-Universidad Complutense de Madrid.

González, A. 2000. “El corrido del siglo XIX: caracterización novelesca del héroe”. Anuario de Letras 38: 503-522.

González, A. 2001a. “El caballo y la pistola: motivos en el corrido”. Revista de Literaturas Populares 1 (1): 94-114.

González, A. 2001b. “Descriptividad en el corrido tradicional”. Caravelle 76/77: 495-505.

Gutiérrez Ávila, M. Á. 1988. Corrido y violencia entre los afromestizos de la Costa Chica de Guerrero y Oaxaca. Chilpancingo, México: Universidad Autónoma de Guerrero.

Hernández, G. 1992. “El corrido ayer y hoy. Nuevas notas para su estudio”, en J. M. Valenzuela Arce, Entre la magia y la historia. Tradiciones, mitos y leyendas de la Frontera: 215-230. México: Programa Cultural de las Fronteras-El Colegio de la Frontera Norte.

Herrera-Sobek, M. 1993. The Mexican Corrido. A Feminist Analysis. Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press.

Martínez López, E. 1979. “La variación en el corrido mexicano: interlocuciones del narrador y los personajes”, en D. Catalán et al. (eds.), El romancero hoy: poética. Segundo Coloquio Internacional sobre el Romancero: 65-120. Madrid: Cátedra Seminario Menéndez Pidal-Gredos.

McDowell, J. H. 2000. Poetry and Violence. The Ballad Tradition of Mexico’s Costa Chica. Urbana-Chicago: University of Illinois Press.

Mendoza, V. T. (ed.). 1984. El corrido mexicano. 1954. México: Fondo de Cultura Económica.

Mendoza, V. T. (ed.). 1997. El romance español y el corrido mexicano. Estudio comparativo. 1939. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Meyer, L., 2002. “La institucionalización del nuevo régimen”, en Centro de Estudios Históricos de El Colegio de México, Historia general de México. Versión 2000: 823-943. México: El Colegio de México.

Moedano Navarro, G. 2002. “Atención pongan, señores...”. El corrido afromexicano de la Costa Chica de Guerrero y Oaxaca. Disco compacto. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes-Instituto Nacional de Antropología e Historia-Ediciones Pentagrama.

Mondaca Cota, A. 2004. Las mujeres también pueden. Género y narcocorrido. [Sinaloa, México]: Universidad de Occidente.

Nava, G. 2003. “‘Pongan cuidado, muchachas, miren cómo van viviendo’. Los feminicidios en los corridos, ecos de una violencia censora”. Revista de Literaturas Populares 3 (2): 124-139.

Nicolopulos, J. 1997. “The Heroic Corrido: A Premature Obituary?”. Aztlán 22 (1): 115-138.

Paredes, A. 1953. “The Love Tragedy in Texas-Mexican Balladry”, en M. C. Boatright et al. (eds.), Folk Travelers: Ballads, Tales and Talk: 110-114. Austin: Texas Folklore Society.

Paredes, A. 1985. Con su pistola en la mano. Un corrido fronterizo y su héroe. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Ramírez-Pimienta, J. C. 2007. “Narcocultura a ritmo norteño. El narcocorrido ante el nuevo milenio”, Latin American Research Review 42 (2): 253-261. doi:10.1353/lar.2007.0027

Downloads

Published

2010-12-30

How to Cite

Altamirano, M. (2010). Female representations in the Mexican traditional ballad. Heroines and antiheroines. Disparidades. Revista De Antropología, 65(2), 445–464. https://doi.org/10.3989/rdtp.2010.15

Issue

Section

Articles