Rethinking Academic Practices: Collaborative Design of a Research Project Using PAR Methodologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/rdtp.2018.02.007

Keywords:

Participatory Research Methods, Horizontality, Authority, Epistemic Privilege

Abstract


ParticiPat is a research project funded by the Spanish government which analyses participatory governance and its instrumentalisation with reference to nine different case studies of patrimonialisation. We sought to tackle the project in a way that would question the seldom collaborative hierarchies and rationales that tend to dominate knowledge production in anthropology. To this end, the team of researchers took the joint decision to apply the principles of Participatory Action Research (PAR) to collectively define minimum fieldwork guidelines that would allow us to compare the different case studies. In describing this participatory process, the paper reflects on the framing of research processes, showing how the initial structure conditions the reproduction of power relations and degrees of authority among researchers in the same team. By so doing, we have taken up the challenge of investigating participatory forms of governance using a metadesign that is also participatory, while rendering visible different ideological assumptions in academic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ball, Stephen. 1989. La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid: Paidós/MEC.

Berraquero Díaz, Luis, Francisco J. Maya Rodríguez y Francisco J. Escalera. 2016. «La colaboración como condición: la etnografía participativa como oportunidad para la acción». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares 71(1): 49-57. https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.01.001.04

Bourdieu, Pierre. 2002. Interventions politiques, 1961-2000: science sociale et action politique. Marsella/Montreal: Agone/Comeau et Nadeau.

Castro, Pablo y Luís Rodríguez. 2009. «Antropología de los procesos políticos y del poder». Alteridades 19(38): 107-127.

Coca, Agustín. 2008. Los Camperos. Territorios, usos sociales y percepciones en un «espacio natural» andaluz. Sevilla: Fundación Blas Infante.

Coca, Agustín y Antonio Luis Díaz. 2005. «Protección ambiental y percepciones locales en los Parques Naturales andaluces», en José Pascual y David Florido (coords.), ¿Protegiendo los recursos? Áreas protegidas, poblaciones locales y sostenibilidad: 177-191. Sevilla: Federación de Asociaciones de Antropología del Estado Espa-ol/ Fundación El Monte/Asociación Andaluza de Antropología.

Colectivo Ioé. 2003. «Investigación acción participativa: propuesta para un ejercicio activo de la ciudadanía». Conferencia presentada en el Encuentro de la Consejería de Juventud, Córdoba 2003. Disponible en: https://www.colectivoioe.org/uploads/89050a31b85b9e19068a9beb6db3dec136885013.pdf. Fecha de acceso: 7 jul. 2016

Cortesão, Luiza. 2006. «Investigación acción: una invitación a prácticas científicamente transgresivas», en João Francisco de Souza (org.), Investigación Acción participativa: ¿¿qué?? Desafíos a la construcción colectiva del conocimiento: 179-209. Recife: Edições Bagaço. PMid:17035326 PMCid:PMC1676275

Cortés-Vázquez, José Antonio, Guadalupe Jiménez Esquinas y Cristina Sánchez-Carretero. 2017. «Heritage and ParticiPatory Governance. An Analysis of Political Strategies and Social Fractures in Spain». Anthropology Today 33.1: 15-18. https://doi.org/10.1111/1467-8322.12324

Díaz de Rada, Ángel. 2011. El taller del etnógrafo. Materiales y herramientas de investigación en etnografía. Madrid: UNED.

Escalera, Francisco J. y Agustín Coca. 2013. «Teoría y práctica de la participación», en Javier Escalera y Agustín Coca (coords.), Movimientos sociales, participación y ciudadanía en Andalucía: 17-38. Sevilla: Aconcagua Libros.

Fals Borda, Orlando. 1978. «Por la praxis: el problema de cómo investigar la realidad para transformarla», en Simposio Mundial de Cartagena, Crítica y política en ciencias sociales, el debate sobre teoría y práctica, vol. 1: 209-249. Bogotá: Punta de Lanza/Universidad de Los Andes.

Fals Borda, Orlando. 1985. Conocimiento y poder popular. Bogotá: Siglo XXI/Punta de Lanza.

Freire, Paulo. 1997 [1970]. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Greenwood, Davyd y Morten Levin. 2007. Introduction to Action Research. Social research for social change. Londres/Nueva Delhi: Thousand Oaks/Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781412984614

Grosfoguel, Ramon. 2013. «Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI». Tabula Rasa 19: 31-58. https://doi.org/10.25058/20112742.153

Guattari Félix y Suely Rolnik. 2006. Micropolítica. Cartografía del deseo. Buenos Aires: Tinta limón.

Heron, John. 1996. Co-operative inquiry: research into human condition. Londres: Sage publication.

Ibá-ez, Jesús. 1985. Del algoritmo al sujeto. Madrid: Siglo XXI.

Lamphere, Louise. 2004. «The Convergence of Applied, Practicing, and Public Anthropology in the 21st Century». Human Organization 63(4): 431-443. https://doi.org/10.17730/humo.63.4.y14pe24v7ekyklyp

Lassiter, Eric. 2005. The Chicago Guide to Collaborative Ethnography. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226467016.001.0001 PMCid:PMC1449504

Low, Setha y Sally Merry. 2010. «Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas». Current Anthropology 51(2): 203-226. https://doi.org/10.1086/653837

Lucio Villegas, Emilio Luis. 2006. «Investigación acción: una invitación a prácticas científicamente transgresivas», en João Francisco de Souza (org.), Investigación Acción participativa: ¿¿qué?? Desafíos a la construcción colectiva del conocimiento: 147-178. Recife: Edições Bagaço. De Souza, João Francisco F. «Investigación Acción participativa: realidades y desafíos», en João Francisco de Souza (org.), Investigación Acción participativa: ¿¿qué?? Desafíos a la construcción colectiva del conocimiento: 108 146. Recife: Edições Bagaço.

Marshall, Judi. 2004. «Living sistematic thinking». Journal of Action Research 2(3): 305-325. https://doi.org/10.1177/1476750304045945

Pérez Orozco, Amaia. 2014. Subversión feminista de la economía. Aportes para un debate sobre el conflicto capital vida. Madrid: Traficantes de Sue-os.

Purcell, Trevor. 2000. «Public Anthropology: An Idea Searching for a Reality». Transforming Anthropology 9: 30-33. https://doi.org/10.1525/tran.2000.9.2.30

Quintero, Victoria. 2011. «»El patrimonio pertenece a todos». De la universalidad a la identidad, ¿cuál es el lugar de la participación social?», en I-aki Arrieta Urtizberea (ed.), Legitimaciones sociales de las políticas patrimoniales y museísticas: 45-78. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Reason, Peter. 1994. «Towards a ParticiPatory Worldview», en Peter Reason (ed.), ParticiPation in Human Inquiry: 16-39. Londres: Sage. PMCid:PMC303043

Red CIMAS. 2015. Metodologías participativas. Sociopraxis para la creatividad social. Madrid: Dextra Editorial.

Restrepo, Eduardo y Arturo Escobar. 2005. «Other Anthropologies and Anthropology Otherwise. Steps to a World Anthropologies Framework». Critique of Anthropology 25(2): 99-129. https://doi.org/10.1177/0308275X05053009

Rodrigues Brandão, Carlos. 1986. Pesquisa participante. San Pablo: Brasiliense.

Sánchez Carretero, Cristina. 2013. «Significance and Social Value of Cultural Heritage: Analyzing the Fractures of Heritage», en Miguel Ángel Rogerio Candelera, Maurizio Larazzi y Emilio Cano (eds.), Science and Technology for the Conservation of Cultural Heritage: 387-392. Londres: Taylor & Francis.

Sánchez Carretero, Cristina y Guadalupe Jiménez Esquinas. 2016. «Relaciones entre actores patrimoniales: gobernanza patrimonial, modelos neoliberales y procesos participativos». Revista PH 90: 190-197.

Schensul, Jean J. y Stephen L. Schensul. 1978. «Advocacy and applied anthropology», en George H. Weber y George J. McCall (eds.), Social scientists as advocates: views from the applied disciplines: 121-164. Beverly Hills: Sage Publications.

Schensul, Jean J. y Stephen L. Schensul. 1992. «Collaborative research: methods of inquiry for social Change», en Margaret Diane LeCompte, Wendy L. Millroy y Judith Preissle (eds.), Handbook of qualitative research in education: 161-200. San Diego: Academic Press. PMid:1297901

Shukaitis, Stevphen y David Graeber (eds.). 2007. Constituent Imagination: Militant Investigation, Collective Theorization. Oakland: Ak Press.

Torbert, William. 2001. «The practice of action inquiry», en Peter Reason y Hilary Bradbury (eds.), Handbook of Action Research. ParticiPative Inquiry and practice: 250-260. Londres/Nueva Delhi: Thousand Oaks/Sage Publications.

Vejarano, Gilberto. 1983. La investigación participativa en América Latina. Antología. Pátzcuaro: Crefal.

Weber, Max. 1978. Ensayos de sociología. Madrid: Taurus.

Downloads

Published

2018-12-30

How to Cite

Roura-Expósito, J., Díaz Aguilar, A. L., Ruiz-Blanch, A., Sánchez-Carretero, C., & Cortés-Vázquez, J. A. (2018). Rethinking Academic Practices: Collaborative Design of a Research Project Using PAR Methodologies. Disparidades. Revista De Antropología, 73(2), 407–424. https://doi.org/10.3989/rdtp.2018.02.007

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)